Opdrachten

Ministerie van Justitie en Veiligheid Business Informatie Analist

Business Informatie Analist

Info

Functie

Business Informatie Analist

Locatie

Den Haag

Uren per week

36 uren per week

Looptijd

31.03.2025 - 30.03.2026

Opdrachtnummer

230305

Sluitingsdatum

date-icon17.03.2025 clock-icon12:00
Reageren op deze opdracht? Dit doe je op Striive.

Rolomschrijving en taakafspraken

HET IS NIET UITGESLOTEN DAT DE ZITTENDE KANDIDAAT WORDT AANGEBODEN

Opdrachtomschrijving
Het is niet uitgesloten dat de zittende kandidaat wordt aangeboden. Eén van de assen waarlangs invulling wordt gegeven door het programma Open op Orde is de Taskforce Selectiebeleid van waaruit organisaties worden ondersteund bij het in kaart brengen en stroomlijnen van hun selectieprocessen, applicaties en data. Met de actualisatie van de Selectielijst JenV in het vooruitzicht, ontstaat de behoefte om organisaties meer te ondersteunen bij de (verdere) implementatie van de selectielijst. Daarnaast krijgen ook andere onderwerpen aandacht: de Archiefwet (en andere relevante wetgeving zoals AVG), waarderen en selecteren, vernietigen, conversie en migratie. Tegelijkertijd is binnen JenV uitgesproken dat de taakorganisaties zelf verantwoordelijk zijn voor het verbeteren van hun informatiehuishouding en daarnaast dienen verbeterinitiatieven ook vanuit ketenperspectief bekeken te worden. De taakorganisaties hebben dan ook een grote behoefte aan extra expertise en ondersteuning op het gebeid van informatiehuishouding en informatievoorziening.

Deliverables 2025 voor in ieder geval 10 JenV-organisaties:

  • Het in kaart brengen en/of beschrijven van processen voor DMS-implementatie.
  • Het beschrijven van informatiestromen voor het selectiebeleid.
  • Regisseurschap bij het opstellen van informatiebeheerplan, processchema's en -procesbeschrijvingen (door modelleren van processen en informatiestromen).
  • In beeld brengen van informatie- en datastromen in een informatieplaat/matrix.
  • Uitvoeren van een GAP-analyse op de informatiebehoefte van de business.
  • Advies voor de best geschikte oplossingsrichting(en) en implementatiescenario('s) nodig om de gewenste veranderingen door te voeren binnen de door architectuur gestelde kaders.

Achtergrond opdracht

Beschrijving directie/dienst/afdeling: Het programma Open op Orde startte in 2021, met als scope het JenV-brede concern de Politie en Rechtspraak hebben een eigen programma en de opdracht om gestructureerd te werken aan een verbetering van onze informatiehuishouding. Sindsdien zijn flinke stappen gezet met het oplossen van een aantal generieke uitdagingen bij de JenV-organisaties. Maar over de volle breedte zijn we met een gemiddeld volwassenheidsniveau van 2,3 nog niet waar we uiteindelijk willen en moeten zijn. En de volle breedte wil zeggen het ministerie van Justitie en Veiligheid (JenV) en het ministerie van Asiel en Migratie (AenM) samen. Het programma loopt tot en met 2026 en richt zich op het wegwerken van papieren en digitale achterstanden, voldoende en gekwalificeerd IHH-personeel, de technische kant van actieve openbaarmaking, het onder beheer brengen van diverse 'nieuwe' media waaronder chat, e-mail en websites, en het inrichten van een toekomstbestendige sturing op de IHH. Met minder dan twee jaar te gaan is een transitieplan opgesteld en vastgesteld in de CIO-raad van september 2024. In het transitieplan staat de fasegewijze afbouw, zowel qua organisatorische veranderingen als qua accentverschuivingen op de inhoud. Het streven is in 2025 de JenV-onderdelen op zo'n manier te ondersteunen dat zij in toenemende mate zelf aan de slag kunnen en gaan met de geïnventariseerde verbeteringen voor hun informatiehuishouding.

Eisen

  • Afgeronde opleiding op HBO bachelor niveau in de richting van bedrijfskundig informatica of informatiekunde
  • Minimaal 8 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 10 jaar als Business Informatie Analist of vergelijkbaar
  • Minimaal 3 jaar ervaring met verandertrajecten het Open op Orde-programma of soortgelijke programma's
  • Minimaal 3 jaar ervaring met informatiehuishouding
  • Minimaal 7 jaar aantoonbare recente werkervaring bij overheidsorganisaties
  • Ervaring met het toepassen van RODIN referentiekader als toetsingsinstrument

Wensen

  • De kandidaat heeft ervaring in een vergelijkbare rol binnen het Ministerie van Justitie en Veiligheid.
  • De kandidaat heeft ervaring met het schrijven van informatiebeheerplannen.

Competenties

  • analyseren
  • creativiteit
  • netwerken
  • omgevingsbewustzijn
  • organisatiesensitiviteit
  • overtuigingskracht
  • plannen en organiseren

Aanvullende Informatie
Wanneer u bij ons als leverancier een professional aanbiedt en deze wordt geplaatst, hebben we informatie van u als contractpartij nodig, onder andere met betrekking tot de Wet keten- en inlenersaansprakelijkheid. De ‘WKA’ heeft als doel om misbruik te voorkomen bij de afdracht van loonheffingen bij alle schakels in de keten; van leverancier tot opdrachtgever. Wij dekken deze risico’s voor onze opdrachtgevers af middels een geblokkeerde rekening, de G-rekening. Dit is een rekening waarop een gedeelte van het factuurbedrag wordt gestort en waarvan u de loonheffingen en BTW kunt betalen aan de Belastingdienst. Het af te storten % hangt ervan af of u een SNA-certificering (NEN-4400-1 of NEN-4400-2) heeft of niet en of uw bedrijf in Nederland of daarbuiten is gevestigd. De G-rekening kunt u aanvragen bij de Belastingdienst. Indien u geen G-rekening kunt krijgen (en u kunt hier bewijs van de Belastingdienst van overleggen) dan heeft u ook de mogelijkheid elk kwartaal een accountantsverklaring (assurance report inzake inlening personeel) aan te leveren. Hierin zal een gecertificeerd accountant (AA of RA) een verklaring afgeven over de juistheid, volledigheid en tijdigheid van de afdrachten. Let wel, de kosten voor deze verklaring komen voor uw eigen rekening.


Bedrijfsgegevens

Bedrijfs gegevens

Ministerie van Justitie en Veiligheid

Rolomschrijving en taakafspraken

HET IS NIET UITGESLOTEN DAT DE ZITTENDE KANDIDAAT WORDT AANGEBODEN

Opdrachtomschrijving
Het is niet uitgesloten dat de zittende kandidaat wordt aangeboden. Eén van de assen waarlangs invulling wordt gegeven door het programma Open op Orde is de Taskforce Selectiebeleid van waaruit organisaties worden ondersteund bij het in kaart brengen en stroomlijnen van hun selectieprocessen, applicaties en data. Met de actualisatie van de Selectielijst JenV in het vooruitzicht, ontstaat de behoefte om organisaties meer te ondersteunen bij de (verdere) implementatie van de selectielijst. Daarnaast krijgen ook andere onderwerpen aandacht: de Archiefwet (en andere relevante wetgeving zoals AVG), waarderen en selecteren, vernietigen, conversie en migratie. Tegelijkertijd is binnen JenV uitgesproken dat de taakorganisaties zelf verantwoordelijk zijn voor het verbeteren van hun informatiehuishouding en daarnaast dienen verbeterinitiatieven ook vanuit ketenperspectief bekeken te worden. De taakorganisaties hebben dan ook een grote behoefte aan extra expertise en ondersteuning op het gebeid van informatiehuishouding en informatievoorziening.

Deliverables 2025 voor in ieder geval 10 JenV-organisaties:

  • Het in kaart brengen en/of beschrijven van processen voor DMS-implementatie.
  • Het beschrijven van informatiestromen voor het selectiebeleid.
  • Regisseurschap bij het opstellen van informatiebeheerplan, processchema's en -procesbeschrijvingen (door modelleren van processen en informatiestromen).
  • In beeld brengen van informatie- en datastromen in een informatieplaat/matrix.
  • Uitvoeren van een GAP-analyse op de informatiebehoefte van de business.
  • Advies voor de best geschikte oplossingsrichting(en) en implementatiescenario('s) nodig om de gewenste veranderingen door te voeren binnen de door architectuur gestelde kaders.

Achtergrond opdracht

Beschrijving directie/dienst/afdeling: Het programma Open op Orde startte in 2021, met als scope het JenV-brede concern de Politie en Rechtspraak hebben een eigen programma en de opdracht om gestructureerd te werken aan een verbetering van onze informatiehuishouding. Sindsdien zijn flinke stappen gezet met het oplossen van een aantal generieke uitdagingen bij de JenV-organisaties. Maar over de volle breedte zijn we met een gemiddeld volwassenheidsniveau van 2,3 nog niet waar we uiteindelijk willen en moeten zijn. En de volle breedte wil zeggen het ministerie van Justitie en Veiligheid (JenV) en het ministerie van Asiel en Migratie (AenM) samen. Het programma loopt tot en met 2026 en richt zich op het wegwerken van papieren en digitale achterstanden, voldoende en gekwalificeerd IHH-personeel, de technische kant van actieve openbaarmaking, het onder beheer brengen van diverse 'nieuwe' media waaronder chat, e-mail en websites, en het inrichten van een toekomstbestendige sturing op de IHH. Met minder dan twee jaar te gaan is een transitieplan opgesteld en vastgesteld in de CIO-raad van september 2024. In het transitieplan staat de fasegewijze afbouw, zowel qua organisatorische veranderingen als qua accentverschuivingen op de inhoud. Het streven is in 2025 de JenV-onderdelen op zo'n manier te ondersteunen dat zij in toenemende mate zelf aan de slag kunnen en gaan met de geïnventariseerde verbeteringen voor hun informatiehuishouding.

Eisen

  • Afgeronde opleiding op HBO bachelor niveau in de richting van bedrijfskundig informatica of informatiekunde
  • Minimaal 8 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 10 jaar als Business Informatie Analist of vergelijkbaar
  • Minimaal 3 jaar ervaring met verandertrajecten het Open op Orde-programma of soortgelijke programma's
  • Minimaal 3 jaar ervaring met informatiehuishouding
  • Minimaal 7 jaar aantoonbare recente werkervaring bij overheidsorganisaties
  • Ervaring met het toepassen van RODIN referentiekader als toetsingsinstrument

Wensen

  • De kandidaat heeft ervaring in een vergelijkbare rol binnen het Ministerie van Justitie en Veiligheid.
  • De kandidaat heeft ervaring met het schrijven van informatiebeheerplannen.

Competenties

  • analyseren
  • creativiteit
  • netwerken
  • omgevingsbewustzijn
  • organisatiesensitiviteit
  • overtuigingskracht
  • plannen en organiseren

Aanvullende Informatie
Wanneer u bij ons als leverancier een professional aanbiedt en deze wordt geplaatst, hebben we informatie van u als contractpartij nodig, onder andere met betrekking tot de Wet keten- en inlenersaansprakelijkheid. De ‘WKA’ heeft als doel om misbruik te voorkomen bij de afdracht van loonheffingen bij alle schakels in de keten; van leverancier tot opdrachtgever. Wij dekken deze risico’s voor onze opdrachtgevers af middels een geblokkeerde rekening, de G-rekening. Dit is een rekening waarop een gedeelte van het factuurbedrag wordt gestort en waarvan u de loonheffingen en BTW kunt betalen aan de Belastingdienst. Het af te storten % hangt ervan af of u een SNA-certificering (NEN-4400-1 of NEN-4400-2) heeft of niet en of uw bedrijf in Nederland of daarbuiten is gevestigd. De G-rekening kunt u aanvragen bij de Belastingdienst. Indien u geen G-rekening kunt krijgen (en u kunt hier bewijs van de Belastingdienst van overleggen) dan heeft u ook de mogelijkheid elk kwartaal een accountantsverklaring (assurance report inzake inlening personeel) aan te leveren. Hierin zal een gecertificeerd accountant (AA of RA) een verklaring afgeven over de juistheid, volledigheid en tijdigheid van de afdrachten. Let wel, de kosten voor deze verklaring komen voor uw eigen rekening.


De recruiter

Else Krijgsman

HeadFirst

Deel deze opdracht

Plaats jouw bieding op Striive

https://login.striive.com/

Voor deze opdracht dien je een bieding te plaatsen op Striive. Striive is het grootste opdrachtenplatform van de Benelux waar jaarlijks meer dan 20.000 opdrachten gepubliceerd worden.