Opdrachten

Shared Service Center-ICT (SSC-ICT) IDM Business Analyst

IDM Business Analyst

Info

Functie

IDM Business Analyst

Locatie

Den Haag

Uren per week

36 uren per week

Looptijd

27.04.2025 - 30.07.2025

Opdrachtnummer

231655

Sluitingsdatum

date-icon04.04.2025 clock-icon08:00
Reageren op deze opdracht? Dit doe je op Striive.

Rolomschrijving en taakafspraken

Deze opdracht is niet geschikt voor ZZP'ers.

Binnen de Rijksoverheid wordt gebruik gemaakt van verschillende IdM-systemen van meerdere leveranciers. Elk systeem en de bijbehorende processen zijn op eigen wijze ingericht. Omdat dit suboptimaal is, wordt een verkenning uitgevoerd naar de mogelijkheden om te gaan werken met één functioneel-technische IdM-oplossing met mogelijkheden van meervoudige logische implementaties en gestandaardiseerde processen. Als Business Analist inventariseer jij de IST van de huidige IdM-voorzieningen van negen ministeries inclusief koppelingen en analyseer je in welke mate rationalisatie mogelijk is tijdens de vervanging/vernieuwing van deze voorzieningen (SOLL). Naast IdM moet er ook gekeken worden naar de koppelingen ten behoeve van authenticatie en rol-/attribuut-gebaseerd toegangsbeheer, en het geautomatiseerd (zelf) aanvragen, controle en leveren van toegangsrechten en diensten.

Het eindresultaat is een rapport met een beschrijving van de huidige situatie, een verschillenanalyse, een beargumenteerd advies tot rationalisatie en een voorstel voor de vervolgstap. Je wordt hierbij ondersteund en van input voorzien door de beheerders en architecten IdM en Toegang binnen SSC-ICT en ervaringsdeskundigen en specialisten bij de ministeries.

De verkenningsfase heeft een doorlooptijd van 3 maanden en wordt uitgevoerd onder aansturing van een projectmanager.


SSC-ICT


Om onze ministeries goed te blijven bedienen, willen we ons verder ontwikkelen. Dat doen we in interactie met onze klanten, de ministeries. Want wij zijn ICT-dienstverlener van en voor het Rijk, en zijn trots op onze publieke taak en de grootschalige projecten die ertoe doen.

Het ontstaan van SSC-ICT

Aan het begin van dit millennium verzorgden alle ministeries zelf – en onafhankelijk van elkaar – de ICT-werkplekken voor hun ambtenaren. Om voor deze dienstverlening één efficiënte en uniforme lijn te creëren hebben de verschillende ICT-organisaties hun werkzaamheden gebundeld. Door de jaren heen zijn er verschillende samenstellingen en benamingen geweest, maar sinds 2014 is SSC-ICT een feit.

Waar staan we nu?

SSC-ICT is uitgegroeid tot een organisatie van circa 1.200 medewerkers en draagt bij aan een eigentijdse rijksdienst met veilige, flexibele en slagvaardige ICT-diensten. Wij verlenen deze diensten aan de volgende ministeries:

- Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties


- Justitie en Veiligheid


- Buitenlandse Zaken


- Infrastructuur en Waterstaat


- Sociale Zaken en Werkgelegenheid


- Volksgezondheid, Welzijn en Sport


- Financiën


ICT moet er altijd zijn en is in toenemende mate cruciaal voor de primaire processen van deze ministeries. Onze rijkscollega’s werken op verschillende locaties en apparaten: via desktop en laptop, maar ook op tablet en smartphone. Snelheid en flexibiliteit worden steeds belangrijker. De ICT verzorgen voor én met het Rijk is een uitdagende taak. Het werkveld is divers en de veiligheidseisen zijn hoog.

Waar zijn we naar op weg?

SSC-ICT groeit naar één organisatie met één gezicht. We blijven werken aan een transparante werkwijze en optimale dienstverlening: standaard waar het kan, maatwerk waar het moet. De ministeries vertrouwen hierbij op onze veilige, betrouwbare ICT-diensten die altijd beschikbaar zijn.

Het doel: stabiele ICT-diensten leveren in een snel veranderende digitale wereld.

"Dit doen wij door samen te werken, te leren van elkaar, de beleving van gebruikers centraal te stellen, en vooral door plezier te hebben in ons werk!"

SSC-ICT

Business Unit IT Applicatie Services (BAS) 


Deze business unit heeft als hoofdtaak het leveren van diensten die voorzien in de unieke behoefte van één of enkele afnemers. Dergelijke diensten zijn veelal gerelateerd aan één specifiek primair proces van die afnemer en kennen daarmee een beperkt potentieel om bij meerdere afnemers aangeboden te worden.

Eisen

  • Minimaal 5 jaar ervaring als Business Analist
  • Minimaal 3 jaar ervaring in het IdM en/of IAM vakgebied
Wensen
  • Kandidaat heeft kennis over:
    •    Authenticatie- en autorisatieprotocollen en -modellen zoals OAuth, OIDC en SAML, en RBAC, ABAC en ReBAC
    •    SCIM
    •    API Security
  • Kandidaat heeft binnen een grote organisatie ervaring met Instroom-, Doorstroom- en Uitstroom-processen waarbij gebruikers één of meervoudige werkrelatie(s) hebben.
  • Kandidaat heeft kennis over:
    •    IAM-architectuur en -componenten
    •    Identity Governance en Administration (IGA) (oplossingen)

Bedrijfsgegevens

Bedrijfs gegevens

Shared Service Center-ICT (SSC-ICT)

Rolomschrijving en taakafspraken

Deze opdracht is niet geschikt voor ZZP'ers.

Binnen de Rijksoverheid wordt gebruik gemaakt van verschillende IdM-systemen van meerdere leveranciers. Elk systeem en de bijbehorende processen zijn op eigen wijze ingericht. Omdat dit suboptimaal is, wordt een verkenning uitgevoerd naar de mogelijkheden om te gaan werken met één functioneel-technische IdM-oplossing met mogelijkheden van meervoudige logische implementaties en gestandaardiseerde processen. Als Business Analist inventariseer jij de IST van de huidige IdM-voorzieningen van negen ministeries inclusief koppelingen en analyseer je in welke mate rationalisatie mogelijk is tijdens de vervanging/vernieuwing van deze voorzieningen (SOLL). Naast IdM moet er ook gekeken worden naar de koppelingen ten behoeve van authenticatie en rol-/attribuut-gebaseerd toegangsbeheer, en het geautomatiseerd (zelf) aanvragen, controle en leveren van toegangsrechten en diensten.

Het eindresultaat is een rapport met een beschrijving van de huidige situatie, een verschillenanalyse, een beargumenteerd advies tot rationalisatie en een voorstel voor de vervolgstap. Je wordt hierbij ondersteund en van input voorzien door de beheerders en architecten IdM en Toegang binnen SSC-ICT en ervaringsdeskundigen en specialisten bij de ministeries.

De verkenningsfase heeft een doorlooptijd van 3 maanden en wordt uitgevoerd onder aansturing van een projectmanager.


SSC-ICT


Om onze ministeries goed te blijven bedienen, willen we ons verder ontwikkelen. Dat doen we in interactie met onze klanten, de ministeries. Want wij zijn ICT-dienstverlener van en voor het Rijk, en zijn trots op onze publieke taak en de grootschalige projecten die ertoe doen.

Het ontstaan van SSC-ICT

Aan het begin van dit millennium verzorgden alle ministeries zelf – en onafhankelijk van elkaar – de ICT-werkplekken voor hun ambtenaren. Om voor deze dienstverlening één efficiënte en uniforme lijn te creëren hebben de verschillende ICT-organisaties hun werkzaamheden gebundeld. Door de jaren heen zijn er verschillende samenstellingen en benamingen geweest, maar sinds 2014 is SSC-ICT een feit.

Waar staan we nu?

SSC-ICT is uitgegroeid tot een organisatie van circa 1.200 medewerkers en draagt bij aan een eigentijdse rijksdienst met veilige, flexibele en slagvaardige ICT-diensten. Wij verlenen deze diensten aan de volgende ministeries:

- Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties


- Justitie en Veiligheid


- Buitenlandse Zaken


- Infrastructuur en Waterstaat


- Sociale Zaken en Werkgelegenheid


- Volksgezondheid, Welzijn en Sport


- Financiën


ICT moet er altijd zijn en is in toenemende mate cruciaal voor de primaire processen van deze ministeries. Onze rijkscollega’s werken op verschillende locaties en apparaten: via desktop en laptop, maar ook op tablet en smartphone. Snelheid en flexibiliteit worden steeds belangrijker. De ICT verzorgen voor én met het Rijk is een uitdagende taak. Het werkveld is divers en de veiligheidseisen zijn hoog.

Waar zijn we naar op weg?

SSC-ICT groeit naar één organisatie met één gezicht. We blijven werken aan een transparante werkwijze en optimale dienstverlening: standaard waar het kan, maatwerk waar het moet. De ministeries vertrouwen hierbij op onze veilige, betrouwbare ICT-diensten die altijd beschikbaar zijn.

Het doel: stabiele ICT-diensten leveren in een snel veranderende digitale wereld.

"Dit doen wij door samen te werken, te leren van elkaar, de beleving van gebruikers centraal te stellen, en vooral door plezier te hebben in ons werk!"

SSC-ICT

Business Unit IT Applicatie Services (BAS) 


Deze business unit heeft als hoofdtaak het leveren van diensten die voorzien in de unieke behoefte van één of enkele afnemers. Dergelijke diensten zijn veelal gerelateerd aan één specifiek primair proces van die afnemer en kennen daarmee een beperkt potentieel om bij meerdere afnemers aangeboden te worden.

Eisen

  • Minimaal 5 jaar ervaring als Business Analist
  • Minimaal 3 jaar ervaring in het IdM en/of IAM vakgebied
Wensen
  • Kandidaat heeft kennis over:
    •    Authenticatie- en autorisatieprotocollen en -modellen zoals OAuth, OIDC en SAML, en RBAC, ABAC en ReBAC
    •    SCIM
    •    API Security
  • Kandidaat heeft binnen een grote organisatie ervaring met Instroom-, Doorstroom- en Uitstroom-processen waarbij gebruikers één of meervoudige werkrelatie(s) hebben.
  • Kandidaat heeft kennis over:
    •    IAM-architectuur en -componenten
    •    Identity Governance en Administration (IGA) (oplossingen)

De recruiter

Ruby Wertheym

HeadFirst

Deel deze opdracht

Plaats jouw bieding op Striive

https://login.striive.com/

Voor deze opdracht dien je een bieding te plaatsen op Striive. Striive is het grootste opdrachtenplatform van de Benelux waar jaarlijks meer dan 20.000 opdrachten gepubliceerd worden.