Opdrachten

Openbaar Ministerie (OM) Manager Voortbrenging

Manager Voortbrenging

Info

Functie

Manager Voortbrenging

Locatie

Utrecht

Uren per week

36 uren per week

Looptijd

02.03.2025 - 30.12.2025

Opdrachtnummer

227887

Sluitingsdatum

date-icon10.02.2025 clock-icon11:00
Reageren op deze opdracht? Dit doe je op Striive.

Rolomschrijving en taakafspraken

Opdrachtomschrijving
De Manager Voortbrenging stuurt en coördineert de voortbrenging van (procesanalyse basisprocesontwerp) softwarekwaliteit voorbereiding de voortbrenging. De Manager Voortbrenging is verantwoordelijk voor een vloeiend proces waarin alle schakels gesynchroniseerd werken soepel aansluiten. De Manager Voortbrenging geeft functioneel leiding aan de voortbrenging (in tegenstelling tot agile coaching). Het programma Emma geeft ruimte voor professionaliteit en gezamenlijke inschatting van haalbaarheid. Tegelijkertijd kiest het programma Emma voor een planmatige en centraal gestuurde aanpak. Manager Voortbrenging is geen hierarchische manager. De sturing en de centrale regie komen tot uitdrukking in de vorm van planningen, teamgeest en een gezamenlijke / gedeelde inschatting van de opgave. De Manager Voortbrenging is derhalve zowel een inhoudelijke professional (low code softwareontwikkeling, scrum) als een ervaren people manager met veel social skills.

Jouw werkzaamheden bestaan onder andere uit:

  • Professionalisering: voortzetten en verbeteren van het voortbrengingsproces met daarbij invoeren en integreren van best practices en nieuwe methodologieën. Zorgen voor de consistentie en naleving van processen.
  • Procesbeheer: ontwerpen, beheren en optimaliseren van de voortbrengingsstraat, zowel voor SCRUM- als voor Waterfall-methodologieën. Bewaken van vastgestelde deadlines en kwaliteitsnormen en zorgen voor tijdige oplevering van projecten en product.
  • Leiderschap: aansturen, begeleiden en coachen van teams om gezamenlijk de doelstellingen te bereiken. Dit doe je op een creatieve manier met humor en is gewend om te improviseren. Gericht op benutten van de 'potentie van het team en individu'.
  • Stakeholdermanagement: fungeren als het centrale aanspreekpunt voor voortbrenging gerelateerde zaken binnen het programma en het onderhouden van nauwe samenwerking binnen afdelingen om te zorgen voor integraliteit en alignement. Regelmatig rapporteren aan de Programmadirecteur en/of Programmamanager over de voortgang, risico's en issues.
  • Verandermanagement: leiden van de transitie naar een nieuwe fase in het voortbrengingsproces, inclusief het aanpakken van uitdagingen en weerstand. Monitoren van de impact van veranderingen en zorgen voor voortdurende verbetering.
  • Projectbeheer: beheren en coördineren van voortbrengingsprojecten inclusief het plannen, het identificeren van risico's en issues en zorgdragen voor het behalen van projectdoelen.

Achtergrond opdracht

Beschrijving directie/dienst/afdeling: Het Openbaar Ministerie (OM) zorgt - samen met de politie en andere ketenpartners - voor opsporing en vervolging van strafbare feiten. Dit varieert van winkeldiefstal tot moord en van belastingontduiking tot cybercrime en terrorisme. Het werk van het OM is erop gericht dat daders een passende straf krijgen en dat slachtoffers en nabestaanden het gevoel hebben dat zorgvuldig met hun belangen wordt omgegaan.

Het Openbaar Ministerie (OM) bestaat uit een hoofdkantoor (het Parket-Generaal), 10 arrondissementsparketten, 1 LRO (landelijke Ressortsorganisatie) en een aantal 'bijzondere' eenheden, te weten het Landelijk Parket, het Functioneel Parket, het parket CVOM (Centrale Verwerking OM), de DVOM (Dienst Verleningsorganisatie OM), de IVOM (Informatievoorziening OM) en de Rijksrecherche. Het Openbaar Ministerie is op ca. 35 locaties door heel Nederland gevestigd. In totaal werken ongeveer 6.000 mensen bij het OM.

Aan het hoofd van het OM staat het College van procureurs-generaal. Het College is verantwoordelijk voor heel het OM en legt zich toe op de formulering van nieuwe handhavingsrichtlijnen en het ontwikkelen van het opsporings- en vervolgingsbeleid. De zorg voor de organisatie en de bedrijfsvoering ligt eveneens bij het College.

De parketten staan onder leiding van een hoofd van een bedrijfsonderdeel die verantwoordelijk is voor de primaire taken van een arrondissement of ressort of een landelijk werkend onderdeel. De onderdelen van het OM kennen ieder een eigen dynamiek, aandachtsgebieden en, in sommige gevallen, specialismen. Voor een nader profiel van het OM verwijzen wij naar de website van het Openbaar Ministerie: www.om.nl

Het College van Procureurs-Generaal van het Openbaar Ministerie heeft in 2020 een OM Informatiestrategie en meerjarenplan 2020-2027 laten opstellen: het Business + Informatieplan OM (BIPOM). In het BIPOM is het doel vastgelegd om in 2027 één uniforme werkwijze te hebben, ondersteund door één modulair opgebouwd zaaksysteem voor alle zaakstromen binnen het strafrecht. Het gaat om de ondersteuning van werkprocessen die nu ondersteund worden door 7 verschillende zaaksystemen. Dit betekent dat op alle parketten van het OM dusdanig uniform gewerkt gaat worden, dat iedereen gebruik kan maken van hetzelfde zaaksysteem, zonder lokale uitzonderingen of technische workarounds.

Het project EMMA geeft invulling aan de uitvoering van de strategie die is beschreven in het BIPOM en heeft als doel de 7 zaakssystemen te vervangen en de werkprocessen binnen het OM te uniformeren.

Eisen

  • De kandidaat beschikt over een WO-diploma (in Informatica, Bedrijfskunde of gerelateerd)
  • De kandidaat beschikt over minimaal 7 jaar aantoonbare ervaring in het begeleiden van organisatieveranderingen bij de implementatie van low-code platformen (zoals BeInformed, Blueriq, Mendix, Pega, etc.)
  • De kandidaat beschikt over minimaal 7 jaar aantoonbare ervaring als ICT programma/projectleider/lijnmanager
  • De kandidaat beschikt over minimaal 3 jaar ervaring met zowel Agile/SCRUM/DevOps als Waterfall-methodologieën
  • De kandidaat beschikt over aantoonbare certificeringen (zoals PRINCE2)

Wensen

  • De kandidaat is beschikbaar binnen 'X' weken na gunning.
  • De kandidaat heeft ervaring met voortbrengingsprojecten binnen de Rijksoverheid.
  • De kandidaat heeft 'X' jaar ervaring met Be Informed.

Competenties

  • analyseren
  • creativiteit
  • netwerken
  • omgevingsbewustzijn
  • organisatiesensitiviteit
  • overtuigingskracht
  • plannen en organiseren

Aanvullende Informatie
Wanneer u bij ons als leverancier een professional aanbiedt en deze wordt geplaatst, hebben we informatie van u als contractpartij nodig, onder andere met betrekking tot de Wet keten- en inlenersaansprakelijkheid. De ‘WKA’ heeft als doel om misbruik te voorkomen bij de afdracht van loonheffingen bij alle schakels in de keten; van leverancier tot opdrachtgever. Wij dekken deze risico’s voor onze opdrachtgevers af middels een geblokkeerde rekening, de G-rekening. Dit is een rekening waarop een gedeelte van het factuurbedrag wordt gestort en waarvan u de loonheffingen en BTW kunt betalen aan de Belastingdienst. Het af te storten % hangt ervan af of u een SNA-certificering (NEN-4400-1 of NEN-4400-2) heeft of niet en of uw bedrijf in Nederland of daarbuiten is gevestigd. De G-rekening kunt u aanvragen bij de Belastingdienst. Indien u geen G-rekening kunt krijgen (en u kunt hier bewijs van de Belastingdienst van overleggen) dan heeft u ook de mogelijkheid elk kwartaal een accountantsverklaring (assurance report inzake inlening personeel) aan te leveren. Hierin zal een gecertificeerd accountant (AA of RA) een verklaring afgeven over de juistheid, volledigheid en tijdigheid van de afdrachten. Let wel, de kosten voor deze verklaring komen voor uw eigen rekening.


Bedrijfsgegevens

Bedrijfs gegevens

Openbaar Ministerie (OM)

Rolomschrijving en taakafspraken

Opdrachtomschrijving
De Manager Voortbrenging stuurt en coördineert de voortbrenging van (procesanalyse basisprocesontwerp) softwarekwaliteit voorbereiding de voortbrenging. De Manager Voortbrenging is verantwoordelijk voor een vloeiend proces waarin alle schakels gesynchroniseerd werken soepel aansluiten. De Manager Voortbrenging geeft functioneel leiding aan de voortbrenging (in tegenstelling tot agile coaching). Het programma Emma geeft ruimte voor professionaliteit en gezamenlijke inschatting van haalbaarheid. Tegelijkertijd kiest het programma Emma voor een planmatige en centraal gestuurde aanpak. Manager Voortbrenging is geen hierarchische manager. De sturing en de centrale regie komen tot uitdrukking in de vorm van planningen, teamgeest en een gezamenlijke / gedeelde inschatting van de opgave. De Manager Voortbrenging is derhalve zowel een inhoudelijke professional (low code softwareontwikkeling, scrum) als een ervaren people manager met veel social skills.

Jouw werkzaamheden bestaan onder andere uit:

  • Professionalisering: voortzetten en verbeteren van het voortbrengingsproces met daarbij invoeren en integreren van best practices en nieuwe methodologieën. Zorgen voor de consistentie en naleving van processen.
  • Procesbeheer: ontwerpen, beheren en optimaliseren van de voortbrengingsstraat, zowel voor SCRUM- als voor Waterfall-methodologieën. Bewaken van vastgestelde deadlines en kwaliteitsnormen en zorgen voor tijdige oplevering van projecten en product.
  • Leiderschap: aansturen, begeleiden en coachen van teams om gezamenlijk de doelstellingen te bereiken. Dit doe je op een creatieve manier met humor en is gewend om te improviseren. Gericht op benutten van de 'potentie van het team en individu'.
  • Stakeholdermanagement: fungeren als het centrale aanspreekpunt voor voortbrenging gerelateerde zaken binnen het programma en het onderhouden van nauwe samenwerking binnen afdelingen om te zorgen voor integraliteit en alignement. Regelmatig rapporteren aan de Programmadirecteur en/of Programmamanager over de voortgang, risico's en issues.
  • Verandermanagement: leiden van de transitie naar een nieuwe fase in het voortbrengingsproces, inclusief het aanpakken van uitdagingen en weerstand. Monitoren van de impact van veranderingen en zorgen voor voortdurende verbetering.
  • Projectbeheer: beheren en coördineren van voortbrengingsprojecten inclusief het plannen, het identificeren van risico's en issues en zorgdragen voor het behalen van projectdoelen.

Achtergrond opdracht

Beschrijving directie/dienst/afdeling: Het Openbaar Ministerie (OM) zorgt - samen met de politie en andere ketenpartners - voor opsporing en vervolging van strafbare feiten. Dit varieert van winkeldiefstal tot moord en van belastingontduiking tot cybercrime en terrorisme. Het werk van het OM is erop gericht dat daders een passende straf krijgen en dat slachtoffers en nabestaanden het gevoel hebben dat zorgvuldig met hun belangen wordt omgegaan.

Het Openbaar Ministerie (OM) bestaat uit een hoofdkantoor (het Parket-Generaal), 10 arrondissementsparketten, 1 LRO (landelijke Ressortsorganisatie) en een aantal 'bijzondere' eenheden, te weten het Landelijk Parket, het Functioneel Parket, het parket CVOM (Centrale Verwerking OM), de DVOM (Dienst Verleningsorganisatie OM), de IVOM (Informatievoorziening OM) en de Rijksrecherche. Het Openbaar Ministerie is op ca. 35 locaties door heel Nederland gevestigd. In totaal werken ongeveer 6.000 mensen bij het OM.

Aan het hoofd van het OM staat het College van procureurs-generaal. Het College is verantwoordelijk voor heel het OM en legt zich toe op de formulering van nieuwe handhavingsrichtlijnen en het ontwikkelen van het opsporings- en vervolgingsbeleid. De zorg voor de organisatie en de bedrijfsvoering ligt eveneens bij het College.

De parketten staan onder leiding van een hoofd van een bedrijfsonderdeel die verantwoordelijk is voor de primaire taken van een arrondissement of ressort of een landelijk werkend onderdeel. De onderdelen van het OM kennen ieder een eigen dynamiek, aandachtsgebieden en, in sommige gevallen, specialismen. Voor een nader profiel van het OM verwijzen wij naar de website van het Openbaar Ministerie: www.om.nl

Het College van Procureurs-Generaal van het Openbaar Ministerie heeft in 2020 een OM Informatiestrategie en meerjarenplan 2020-2027 laten opstellen: het Business + Informatieplan OM (BIPOM). In het BIPOM is het doel vastgelegd om in 2027 één uniforme werkwijze te hebben, ondersteund door één modulair opgebouwd zaaksysteem voor alle zaakstromen binnen het strafrecht. Het gaat om de ondersteuning van werkprocessen die nu ondersteund worden door 7 verschillende zaaksystemen. Dit betekent dat op alle parketten van het OM dusdanig uniform gewerkt gaat worden, dat iedereen gebruik kan maken van hetzelfde zaaksysteem, zonder lokale uitzonderingen of technische workarounds.

Het project EMMA geeft invulling aan de uitvoering van de strategie die is beschreven in het BIPOM en heeft als doel de 7 zaakssystemen te vervangen en de werkprocessen binnen het OM te uniformeren.

Eisen

  • De kandidaat beschikt over een WO-diploma (in Informatica, Bedrijfskunde of gerelateerd)
  • De kandidaat beschikt over minimaal 7 jaar aantoonbare ervaring in het begeleiden van organisatieveranderingen bij de implementatie van low-code platformen (zoals BeInformed, Blueriq, Mendix, Pega, etc.)
  • De kandidaat beschikt over minimaal 7 jaar aantoonbare ervaring als ICT programma/projectleider/lijnmanager
  • De kandidaat beschikt over minimaal 3 jaar ervaring met zowel Agile/SCRUM/DevOps als Waterfall-methodologieën
  • De kandidaat beschikt over aantoonbare certificeringen (zoals PRINCE2)

Wensen

  • De kandidaat is beschikbaar binnen 'X' weken na gunning.
  • De kandidaat heeft ervaring met voortbrengingsprojecten binnen de Rijksoverheid.
  • De kandidaat heeft 'X' jaar ervaring met Be Informed.

Competenties

  • analyseren
  • creativiteit
  • netwerken
  • omgevingsbewustzijn
  • organisatiesensitiviteit
  • overtuigingskracht
  • plannen en organiseren

Aanvullende Informatie
Wanneer u bij ons als leverancier een professional aanbiedt en deze wordt geplaatst, hebben we informatie van u als contractpartij nodig, onder andere met betrekking tot de Wet keten- en inlenersaansprakelijkheid. De ‘WKA’ heeft als doel om misbruik te voorkomen bij de afdracht van loonheffingen bij alle schakels in de keten; van leverancier tot opdrachtgever. Wij dekken deze risico’s voor onze opdrachtgevers af middels een geblokkeerde rekening, de G-rekening. Dit is een rekening waarop een gedeelte van het factuurbedrag wordt gestort en waarvan u de loonheffingen en BTW kunt betalen aan de Belastingdienst. Het af te storten % hangt ervan af of u een SNA-certificering (NEN-4400-1 of NEN-4400-2) heeft of niet en of uw bedrijf in Nederland of daarbuiten is gevestigd. De G-rekening kunt u aanvragen bij de Belastingdienst. Indien u geen G-rekening kunt krijgen (en u kunt hier bewijs van de Belastingdienst van overleggen) dan heeft u ook de mogelijkheid elk kwartaal een accountantsverklaring (assurance report inzake inlening personeel) aan te leveren. Hierin zal een gecertificeerd accountant (AA of RA) een verklaring afgeven over de juistheid, volledigheid en tijdigheid van de afdrachten. Let wel, de kosten voor deze verklaring komen voor uw eigen rekening.


De recruiter

Else Krijgsman

HeadFirst

Deel deze opdracht

Plaats jouw bieding op Striive

https://login.striive.com/

Voor deze opdracht dien je een bieding te plaatsen op Striive. Striive is het grootste opdrachtenplatform van de Benelux waar jaarlijks meer dan 20.000 opdrachten gepubliceerd worden.