Een ongeluk zit een klein hoekje. Ook als Zelfstandig Professional (ZP’er) kun je aansprakelijk worden gesteld voor schade (mede) door jouw toedoen. Dit kan al snel in de welbekende papieren lopen. Is het slim om gebruik te maken van een zzp aansprakelijkheidsverzekering?
Schade
Als er schade ontstaat waar jij als ZP’er bij betrokken bent, kan dit zeer vervelende gevolgen hebben. Voor jou, maar ook voor je Opdrachtgever. In de meeste gevallen zul jij verantwoordelijk zijn voor de schade die je hebt toegebracht, maar als de schade niet (volledig) op jou verhaald kan worden, kan je Opdrachtgever de dupe zijn. Dan kan een ‘fout’ van jou hem flink wat geld kosten. Dat kan logischerwijs je relatie met je Opdrachtgever flink onder druk zetten. Risico’s minimaliseren is belangrijk, zodat je als ZP’er meer zekerheid hebt. Wat kun je doen?
Zzp aansprakelijkheidsverzekering
Het is voor een Zelfstandig Professional slim om goed verzekerd te zijn. Je kunt als ZP’er bijvoorbeeld een beroeps- en bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering afsluiten. Deze verzekering dekt bijna alle schade die door een Zelfstandig Professional wordt veroorzaakt tijdens een opdracht.
Een beroepsaansprakelijkheidsverzekering is vaak relatief duur om alleen voor jezelf af te sluiten. Hierdoor kiezen veel ZP’ers ervoor geen verzekering af te sluiten of onderverzekerd te zijn. Bij veel verzekeraars zit je ook vast aan jaarcontracten en levert het je best wat administratieve rompslomp op.
Collectief afsluiten
Er zijn ook goedkopere (collectief geregelde) aansprakelijkheidsverzekeringen voor ZP’ers. Bij ZP Services bijvoorbeeld heb je vanaf 540 euro per jaar een beroeps- en bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering met een verzekerd bedrag van 2.500.000 euro per aanspraak. Er zijn tal van aanbieders in Nederland. Bij sommige partijen kun je ook los een Aansprakelijkheid Verzekering voor Bedrijven (AVB) afsluiten.
Risico
Veel ondernemers zeggen: risico hoort bij het vak. Hoeveel risico durf jij te lopen? Een gevoel van zekerheid is heel fijn voor iedere ZP’er en ook voor je Opdrachtgevers. Het kan je concurrentiepositie verbeteren. Als je Opdrachtgever weet dat hij met jou geen risico’s loopt, zal hij sneller voor jou kiezen. Dus laat je Opdrachtgever weten als je verzekerd bent.