headfirst-tips-tricks-welke-social-media-zijn-er

Welke social media zijn er?

Sinds een aantal jaar zijn social media niet meer weg te denken. Niet alleen op privégebied, maar ook juist op zakelijk gebied. Door jezelf op social media te profileren kun je nieuwe klanten werven. Maar welke social media zijn er en welk medium past het best bij jouw onderneming? De belangrijkste op een rij.

LinkedIn

LinkedIn is speciaal gemaakt voor zakelijke contacten. Je profielpagina is opgebouwd als een curriculum vitae en mensen met wie je samen hebt gewerkt kunnen er referenties op zetten. Daarnaast biedt LinkedIn de mogelijkheid om anderen jouw competenties te laten onderschrijven. Er zijn verschillende groepen waar je je bij kunt aansluiten en waar je gesprekken kunt voeren met vakgenoten. Uit onderzoek van ZZP Barometer is gebleken dat de helft van de zzp’ers die op LinkedIn actief is, er minstens één opdrachtgever per jaar vindt.

Facebook

Wat ooit begon als een smoelenboek voor Amerikaanse studenten, is nu een netwerk dat over de hele wereld bekend is. Ruim 1.35 miljard mensen maken gebruik van Facebook. Er liggen dus ook veel kansen op zakelijk gebied. Als bedrijf kun je een pagina aanmaken, die mensen kunnen liken. De mensen die jou geliked hebben, kunnen jouw statusupdates zien in hun tijdlijn. Om potentiële klanten te bereiken, kun je gebruikmaken van Facebook advertenties. Je kunt heel specifiek aangeven wie de doelgroep van jouw advertentie is, zodat deze aan de juiste mensen getoond wordt. Het inzetten van een Facebook advertentie is relatief goedkoop. Voor een paar euro kun je al een groot publiek bereiken.

Twitter

Op Twitter kun je berichten plaatsen van maximaal 140 tekens. Het is bij uitstek een platform om met andere mensen in gesprek te gaan en te laten zien wat jouw expertise is. Je kunt vanuit je bedrijfsnaam twitteren, maar het heeft meer nut om het op persoonlijke titel te doen. Jij bent immers jouw bedrijf, dus je kunt op Twitter het best jezelf profileren. Via hashtags (woorden waar # voor wordt gezet) kun je tweets zoeken over een bepaald onderwerp en zorgen dat jouw tweets vindbaar zijn.

Pinterest

Pinterest is een relatief nieuw sociaal platform, dat voornamelijk gebruikt wordt door vrouwen. Het biedt gebruikers de mogelijkheid foto’s te ‘pinnen’ en zo digitale prikborden te maken. Zo kun je bijvoorbeeld een verzameling recepten of interieurideeën op een prikbord zetten. Dit platform is zakelijk alleen interessant als je mooie foto’s kunt maken van jouw product of dienst. Als je bijvoorbeeld cateraar, interieurontwerper of evenementenorganisator bent.

Instagram

Net als op Pinterest, draait het op Instagram allemaal om beeld. Je kunt hier foto’s op delen die je kunt voorzien van een filter om ze mooier te maken. Door hashtags te gebruiken kun je jouw foto’s vindbaar maken. Mensen kunnen jou volgen en je foto’s liken. Dit platform is, net als Pinterest, alleen interessant als je mooie foto’s kunt maken van jouw zakelijke bezigheden.

Redactie