Wanneer je een opdracht krijgt aangeboden, wil je deze waarschijnlijk het liefst aannemen. Een nieuwe opdracht betekent immers inkomsten. Maar soms is het beter voor jezelf en de opdrachtgever een opdracht te weigeren. Stel jezelf daarom de volgende vragen voor je ‘ja’ zegt.
Kun je de opdracht aan?
Het kan gebeuren dat je gevraagd wordt voor een opdracht die buiten jouw expertisegebied ligt. Ga dan bij jezelf te rade of je wel kunt afleveren wat de opdrachtgever verwacht. Het kan zijn dat je het als een leuke uitdaging ziet, maar wees daar dan eerlijk over naar de opdrachtgever toe. Laat het niet voorkomen alsof je vaker met een bijltje gehakt hebt als dat niet het geval is. Als jij jouw opdrachtgever teleurstelt ben je hem waarschijnlijk snel weer kwijt. Daarnaast kan een opdracht die te hoog gegrepen is je veel stress bezorgen.
Past de opdrachtgever bij je?
De klant is koning, zo luidt het bekende gezegde. Sommige opdrachtgevers nemen dat heel letterlijk. Check daarom voor je met een partij in zee gaat of jullie op één lijn zitten. Komen jullie verwachtingen overeen? Is de opdrachtgever een prettig persoon om voor te werken of ontbreekt de klik? Als je bij voorbaat al geen goed gevoel bij de persoon in kwestie hebt, kun je je afvragen of het een prettige samenwerking wordt. Wees hierin realistisch en laat je niet leiden door eurotekens.
Daarnaast kan het zijn dat een opdrachtgever een bepaalde ideologie heeft die niet bij je past. Bijvoorbeeld een politieke of religieuze overtuiging. Voel je je daar oncomfortabel bij? Naar je gevoel luisteren is in dat geval meestal de beste oplossing.
Heb je tijd voor deze opdracht?
Als ZP’er prop je het liefst 48 uur aan werk in een etmaal. Maar dit kan ten koste gaan van je gezondheid en de kwaliteit die je levert. Zorg er daarom voor dat je altijd een realistische planning maakt voor je een opdracht aanneemt. Houd er rekening mee dat dingen tegen kunnen zitten, dus houd speling in je agenda. Als je het niet voor elkaar krijgt in de tijd die de opdrachtgever je geeft, wees daar dan ook eerlijk in. Naar jezelf én naar de opdrachtgever.
Je kunt jezelf wel voornemen drie nachten op vijf uur slaap te leven, maar dat zal voor je gesteldheid en de kwaliteit van je werk niet bevorderlijk zijn. Je loopt het risico het werk af te raffelen of fouten te maken door tijdsdruk en vermoeidheid. Kleine kans dat de opdrachtgever dan ooit nog bij je terugkomt. Heb je geen tijd? Neem de klus dan niet aan. Probeer de opdrachtgever wel te helpen door bijvoorbeeld een beschikbare collega-ZP’er, waar je goede ervaringen mee hebt, naar voren te schuiven. Zo doe je de opdrachtgever een plezier en behoud je de relatie, wat in de toekomst wellicht weer werk oplevert als je er wel tijd voor hebt.