Als Zelfstandig Professional heb je minder startkapitaal nodig dan een mkb-ondernemer die net begint. Je kosten zijn namelijk veel lager. Toch zal je wel wát geld uit moeten geven. Dit zijn de kosten waar je rekening mee moet houden.
1. Inschrijfkosten KvK
Voordat je begint met ondernemen, moet je je inschrijven in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel. Je betaalt hiervoor eenmalig 50 euro. Verder zijn er geen jaarlijkse kosten aan je inschrijving verbonden.
2. Kantoor huren
Je kunt ervoor kiezen om vanuit huis te werken als ZP’er. Wanneer je toch liever een kantoorruimte huurt, moet je daar natuurlijk geld in steken. Niet alleen de huur, maar ook de inrichting kost geld. Een alternatief is werken op een flexwerkplek. Deze flexibele werkruimtes zitten door heel Nederland verspreid en zijn vaak (bijna) gratis.
3. Wat heb ik nodig?
Afhankelijk van jouw beroep, moet je voor bepaalde benodigdheden zorgen. Zo heeft bijvoorbeeld een IT’er een computer van goede kwaliteit nodig met extra schijfruimte en back-upmaterialen. Maar een projectmanager kan al uit de voeten met een smartphone, tablet en laptop. Maak een lijstje van wat je nodig denkt te hebben en houd dit zo kort mogelijk.
4. Website bouwen
Als jij handig bent met techniek en weet hoe een website in elkaar steekt, kun je het beste je eigen site bouwen. Dat scheelt je een hoop geld. Kies je voor WordPress, dan is een website bouwen niet erg ingewikkeld. Je kunt er ook voor kiezen om je website te laten maken door een extern bureau. Dat scheelt je een hoop tijd, maar je betaalt er wel meer voor. Daarnaast betaal je ook periodieke kosten voor de webhosting en domeinnaam.
5. Telefoonabonnement
Je zal tijdens je startperiode veel aan de telefoon hangen om van alles en nog wat te regelen. Daardoor is de kans groot dat je flink over je belbundel heengaat. Je kunt ervoor kiezen om een zakelijk abonnement af te sluiten. Je mag de kosten voor zakelijke telefoongesprekken ook volledig aftrekken van je winst.
6. Administratie: uit handen geven
Het is verplicht om je administratie op orde te hebben. Als je het lastig vindt om dit zelf te doen, kun je het uitbesteden aan een accountant of boekhouder. Dat is makkelijk en het scheelt je een hoop tijd, maar je betaalt er wel voor. Over het algemeen zijn accountants wat duurder dan boekhouders. Het scheelt ook nog of je al je administratie uit handen geeft of maar een deel ervan.