Van een blauwe analoge naar oranjegele digitale wereld

Marketingconsultants Denis Doeland en Ger Hofstee zijn continue bezig met digitalisering. Denis heeft jaren voor ID&T gewerkt en Ger geeft aan een Franse universiteit les in marketing. Met de kleuren blauw en oranjegeel vergelijken zij de verhouding tussen de oude, analoge wereld en de creatieve wereld.

‘‘Wij verbinden verschillende type mensen aan een kleur. Blauwe mensen zoals IT-managers en accountants houden van veiligheid en systemen. Mensen die van risico’s houden zijn oranjegeel en zijn vaak creatief. De rode kleur staat voor het aangaan van de strijd, iets wat vaak terugkomt bij verkopers’’, vertelt Ger.

Oranjegele wereld

‘‘Vroeger was de wereld blauw en werkten we met systemen en spreadsheets. Nu verandert dit steeds meer naar een oranjegele wereld met creatieve processen zoals apps en websites’’, zegt Ger. Zoeken naar zekerheid is niet meer  van nu. ‘‘Men verandert steeds makkelijker van baan. Er zijn steeds meer ZP’ers die, als zij dat zouden willen, iedere week een andere klus kunnen doen.’’

Voorbereiden op de digitale wereld

Volgens Denis en Ger draait het in de oranjegele wereld om waar jij je gelukkig bij voelt. Dit in tegenstelling tot de blauwe wereld, waar het  draait om attitude en wie je bent. Zo vertelt Ger: ‘‘Iemand moet zijn eigen talenten ontdekken. Het heeft geen zin om hoog opgeleid te worden voor banen die in de toekomst wegvallen. Universiteiten als de Universiteit van Rotterdam stappen van kwantitatief studeren steeds meer over op kwalitatief studeren. Dit betekent dat studenten worden toegelaten op basis van kwaliteiten, zoals rekenen, ruimtelijk inzicht en taalkundig inzicht.’’

Blauw

Volgens de experts zijn bedrijven als ABN AMRO en IBM instanties die onder de ‘blauwe’ categorie vallen en van zichzelf niet kunnen veranderen. Verandering komt namelijk van buiten. Naast de bestaande blauwe bedrijven ontstaan nieuwe bedrijven in de oranjegele categorie. Een voorbeeld is Zalando, dat door een aantal getalenteerde mensen is opgericht. Zij hebben steun gekregen uit de blauwe wereld. En het financieren van oranjegele organisaties is niet het enige waar de blauwe bedrijven nog voor dienen. De digitale wereld heeft namelijk blauwe systemen nodig, zoals logistieke systemen. Dit zijn systemen die vaak aan de achterkant van een app of website zitten en dus blauw zijn.

‘‘Zalando werkte vier jaar achtereen met Docdata. Het blauwe Docdata innoveerde alleen niet, waardoor Zalando een eigen logistiek systeem ontwikkelde. Dit systeem is ook beschikbaar voor derden. Dit is typerend voor de oranjegele bedrijven. Zij zien meer mogelijkheden en hebben een andere manier van denken dan blauwe bedrijven.’’

Lef

‘‘Om te kunnen vernieuwen, heb je mensen nodig die  anders of beter denken dan jij,” vertelt Ger “Zet een aantal andersdenkenden bij elkaar en laat ze naast een bestaand (blauw) bedrijf iets nieuws ontwikkelen (een oranjegele start-up). Zorg dat niet één persoon te veel controle heeft, dan is de kans namelijk groot dat het bedrijf op het blauwe hoofdbedrijf gaat lijken. Als blauw bedrijf heb je lef nodig om  het sub-project of -bedrijf te laten lopen zoals het loopt. Dan is het risico dat er niets uit een nieuw bedrijfje komt even groot als de kans dat het wél een succes wordt.’’

Bart van der Geest