Een visitekaartje is meer dan een stukje papier met een naam en telefoonnummer. Wanneer je een kaartje kiest dat niet bij jouw bedrijf en persoonlijkheid past, sla je de plank mis. Een visitekaartje moet immers uitstralen wie je bent en wat je doet. Zo past een speels kaartje met felle kleuren niet bij een verzekeringsadviseur, terwijl dit voor een grafisch designer juist wel kan.
Logo
Onderschat het belang van een sterk logo niet. Je logo moet voor klanten een herkenningspunt zijn, dus het is belangrijk deze terug te laten komen op jouw visitekaartje. Een goed logo is tijdloos, zakelijk en valt op. In een logo mag dus best worden geïnvesteerd. Een grafisch vormgever kan een logo ontwerpen dat opvalt en mensen aanspreekt.
Overzichtelijk
Het hoofddoel van een visitekaartje is het overbrengen van je contactgegevens. Een visitekaartje met een slecht leesbaar lettertype of te veel informatie kan ervoor zorgen dat de informatie niet goed overkomt. Houd je visitekaartje daarom overzichtelijk. Kies voor een standaard lettertype als Arial en zet alleen de hoognodige informatie op je kaartje.
Kwaliteit
Het materiaal en de kwaliteit van het drukwerk kunnen ervoor zorgen dat jouw visitekaartje een professionele uitstraling krijgt. Een dun stukje papier voelt goedkoop en laat geen goede indruk achter. Hetzelfde geldt voor een visitekaartje met zichtbare pixels. Zorg dat je visitekaartje er gelikt uitziet en goed is afgewerkt. Vergeet daarbij de achterkant van het kaartje niet.
Opvallen
Een visitekaartje dat opvalt in de massa, heeft meer waarde dan een nietszeggend stukje karton. Hierbij mag best wat humor worden gebruikt. Kies voor een gekke vorm die aansluit bij je product of voor een opvallend materiaal zoals metaal of plastic. Zo is er een echtscheidingsadvocaat die een scheurlijn in het midden van zijn visitekaartje heeft, zodat je hem letterlijk in tweeën kunt delen. Je kunt alle kanten op met je visitekaartje, zolang je er maar voor zorgt dat alles aansluit bij jou als ondernemer.