headfirst-tips-tricks-stoute-schoenen-blog-van-cilla-schot

Stoute schoenen | Blog van Cilla Schot

Sommige zzp’ers krijgen rillingen van het woord acquisitie, anderen draaien hun hand er niet voor om. Er zijn verschillende manieren om nieuwe klanten te werven. Zo kun je het ook zien als een open sollicitatie.

Als tekstschrijver en (eind)redacteur kom ik regelmatig teksten tegen die, in mijn ogen, beter kunnen. Vaak schiet dan door mijn hoofd dat ik gelijk een mail moet sturen met advies. Maar al snel verdwijnt het idee naar de achtergrond, omdat ik word opgeslokt door de dagelijkse beslommeringen. Daarnaast slaan de twijfels toe. Wie zit er nu te wachten op een mail met een kritische noot? En is het niet heel brutaal om uit het niets een onbekende te benaderen?

Ongevraagd advies

Aan de andere kant heb ik er geen moeite mee ongevraagd advies te geven aan iemand die ik ken. Daarnaast verstuur ik zo’n mail met goede bedoelingen en de tegenpartij wordt er alleen maar beter van. Met die gedachte in mijn achterhoofd trok ik eind vorig jaar eindelijk eens de stoute schoenen aan.

Ik kwam een ontzettend leuke site tegen van een andere zzp’er. Haar werk sprak me aan, maar in de webteksten stonden wat spel-en tikfouten. Ik vond dat zo zonde, want het was duidelijk dat deze grafisch ontwerper heel enthousiast mooie ontwerpen maakte. Na een rondje googelen en wat spiek-en gluurwerk op social media, besloot ik haar te mailen.

Wijzend vingertje

Ieder woord dat ik tikte, legde ik op de weegschaal. Het laatste wat ik wilde was dat ze zou denken: ‘Waar bemoeit ze zich mee?’. Ik wilde een gezellig mailtje sturen en niet betweterig overkomen. Ik gaf op een grappige manier wat voorbeelden van fouten: ‘Ik bedoel het goed, opbouwend en zeker niet met een wijzend vingertje.’

Ik dacht dat ik niets zou horen, maar het tegendeel bleek waar. ‘Ik heb je mail met een glimlach zitten lezen. Dank je wel voor je oplettendheid. Het is alleen maar heel erg leuk juist als mensen zo met je begaan zijn, dus bij deze dank je wel!’ Een leukere reactie had ik niet kunnen krijgen. Stiekem was ik trots op mezelf. Zo vaak schoof ik het idee om onbekenden te mailen opzij en nu pakte mijn eerste brutale mail zo goed uit.

Mezelf bewijzen

Al snel kreeg ik een nieuw bericht. Of ik tegen betaling een blog van haar wilde nakijken. Nu moest ik mezelf bewijzen. Ik paste de tekst aan en op goed geluk drukte ik op versturen. “Hier word ik nou blij van”, kreeg ik als reactie. Yes! We hielden contact en bleken een klik te hebben.

Inmiddels hebben we elkaar ontmoet. We kletsten niet alleen over teksten, ontwerpen, onze ervaringen als zzp’er, maar zaten ook al snel te brainstormen. Vol inspiratie ging ik de deur uit. We hebben het allebei druk met onze opdrachten, maar regelmatig kijk ik wat teksten voor haar na. Ook haar website neem ik onder de loep. Misschien gaan we in de toekomst zelfs samen aan de slag. Dat had ik toch niet kunnen bedenken toen ik heel eigenwijs die stoute schoenen aantrok!

 

Cilla Schot is eigenaar van Tekstbureau HoofdletterC.

Redactie