Hoewel je er bewust voor gekozen hebt zelfstandig te gaan ondernemen, kan het slim zijn om je krachten te bundelen met andere ZP’ers. Zo kun je grotere opdrachten aannemen en kun je jouw klanten meer service bieden. Waar moet je op letten als je besluit samen te werken met andere ZP’ers?
Waarom ga je samenwerken?
Als je gaat samenwerken met andere ZP’ers, kun je jouw opdrachtgevers niet alleen jouw expertise bieden, maar ook die van de andere ZP’ers. Je biedt dus meer service en zo kun je je beter onderscheiden van je concurrentie. Bovendien weet je samen vaak meer dan alleen. Zo kun je tot verrassende invalshoeken komen en kunnen er nieuwe ideeën ontwikkeld worden.
Met wie ga je samenwerken?
Voor je een samenwerking aangaat, is het belangrijk dat je de juiste personen vindt. Je moet dezelfde visie en doelen hebben, anders gaat een samenwerking geheid verkeerd. Bespreek goed met elkaar wat de verwachtingen zijn en zet deze op papier. Zo heb je bij onenigheid altijd iets om op terug te vallen.
Samenwerken met vrienden kan aantrekkelijk klinken, maar vraag jezelf goed af of de vriendschap zal gedijen bij een zakelijke samenwerking.
Incidenteel samenwerken
Is de samenwerking incidenteel? Als je af en toe met elkaar samenwerkt dan kun je voor een constructie kiezen waarin jij de opdrachtgever bent van de andere ZP’er(s). Controleer in zo’n geval of de ZP’ers met wie je samenwerkt in het bezit zijn van een geldige VAR-verklaring.
Structureel samenwerken
Als je voor langere tijd samen wilt werken, kan het verstandig zijn samen een rechtsvorm op te richten voor deze samenwerking. Denk aan een vof, bv, maatschap of een coöperatie. Welke rechtsvorm het beste bij jullie samenwerking past, ligt onder andere aan hoe jullie de aansprakelijkheid willen regelen. Het voordeel van samenwerken in een rechtsvorm is dat je inkoopkosten kunt delen en je beter zichtbaar bent voor de buitenwereld.
Op papier
Voor welke vorm van samenwerken je ook kiest, het opschrijven van afspraken is ontzettend belangrijk. Bedenk samen wie waar voor verantwoordelijk is, hoe jullie de inkomsten verdelen, hoeveel uur eenieder aan de samenwerking moet besteden en wat de wederzijdse verwachtingen zijn. Als je weet waar je aan begint, is de kans dat de samenwerking succesvol verloopt een stuk groter.