headfirst-tips-tricks-zper-wil-duidelijke-opdrachten-en-meer-feedback

ZP’er wil duidelijke opdrachten en meer feedback

Zelfstandig professionals zijn over het algemeen zeer te spreken over hun opdrachtgevers en de opdrachten die ze krijgen. “Met een gemiddeld cijfer van bijna een 8 wordt de relatie met de opdrachtgever goed gewaardeerd”, weet Arjan van den Born, hoogleraar creativiteit en ondernemerschap in Tilburg. Toch zijn er nog enkele verbeterpunten.

Op ZPRadio presenteerde Van den Born samen met Melody Barlage (BI-specialist van HeadFirst) de eerste versie van ZP Facts, een uitgebreid onderzoeksrapport over de markt van zelfstandig professionals. “Met tienduizenden observaties is dit eindelijk een steekhoudend rapport, waarin de ontwikkelingen in de markt duidelijk naar voren komen”, weet Van den Born. “Omdat we zoveel data hebben, is het een kwalitatief onderzoek met objectieve resultaten”, aldus Barlage. “We hebben nu de laatste 2 jaar in kaart gebracht en ieder kwartaal zullen we een nieuwe versie van ZP Facts uitbrengen.”

Wetenschappelijk en praktisch

“De kwartaaluitgave van ZP Facts is een praktisch rapport voor ZP’ers en volgers van de markt; waar staan we en waar gaat het naartoe? Dat is van directe praktische waarde.” Op basis van de cijfers wil Van den Born ook wetenschappelijke conclusies trekken. “Het geeft vernieuwende inzichten, dat is belangrijk voor ons. Dingen die mensen nog niet wisten. We kunnen nieuwe theorieën signaleren en toetsen.”

Tarieven

Van den Born noemt het voorbeeld van tarieven die ZP’ers hanteren. “We onderzoeken hoe je tarieven hoog kunt houden. Je hebt bijvoorbeeld een grote groep die vanaf hun 40ste op een stagnerend tarief komen, maar juist weer anderen die hun tarief hooghouden tot hun 55ste. Waar zit hem dat in? Persoonlijkheid, type skills, netwerken? Dat zijn interessante wetenschappelijke vragen.”

Reisgedrag

Barlage: “We hebben ook gekeken naar het reisgedrag van ZP’ers. De gemiddelde zelfstandige zit elke dag 45 minuten in de auto en legt zo’n 63 kilometer af. Werknemers in loondienst reizen gemiddeld aanzienlijk minder. Ongeveer 30 kilometer per dag. Op basis hiervan kun je ook conclusies trekken over bijvoorbeeld filevorming als het aantal zelfstandig professionals blijft toenemen.”

Goede opdrachtgevers

Op ZPRadio deelde Van den Born ook wat hij nog meer aan het onderzoeken is, met zijn team aan de Universiteit van Tilburg. “We zien de tarieven van ZP’ers stabiliseren, maar ze staan nog steeds onder druk. Het werk begint wel weer aan te trekken. Ook zien we meer samenwerkingsverbanden ontstaan. Bijvoorbeeld in de sector kunst & cultuur. Zij moeten veranderen om te overleven.”

“Ook hebben we een klein onderzoek verricht naar opdrachtgeverschap. Wat vind je een goede opdrachtgever? Wat maakt een opdracht een goede opdracht? Moet het passen bij je cv, dichtbij huis zijn, gaat het om een goed tarief?”

De relatie is vaak heel goed tussen opdrachtgever en ZP’er. Gemiddeld wordt er bijna een 8 gegeven aan opdrachtgevers. Toch zijn er nog drie kritiekpunten vanuit ZP’ers:

– De opdracht is niet helder omschreven.

– Ik krijg nauwelijks feedback, ik wil beoordeeld worden.

– Zorg voor de randvoorwaarden.

“Als dat beter op orde is zal de onderlinge waardering richting een 9 gaan”, aldus Van den Born.

Beluister hier de hele uitzending.

Bart van der Geest