Aantal fulltime opdrachten zzp’’er daalt

Aantal fulltime opdrachten zzp’’er daalt

Nieuwe monitor ZP Facts signaleert trends in markt van zelfstandig professionals

Hoofddorp, 26 februari 2015 – Het aantal fulltime opdrachten voor zelfstandig professionals, in de markt doorgaans zzp’er genoemd, neemt af. In navolging van de jaren 2012 en 2013 is er ook in 2014 sprake van een afname van het aantal opdrachten voor 36- tot 40-urige werkweken. Daar staat een toename van het aantal parttime opdrachten tegenover. Ook de uurtarieven van zelfstandig professionals (zp’ers) dalen, hoewel minder hard dan in 2013. Dit blijkt uit ZP Facts, de nieuwe marktmonitor voor zpp’ers.

Uit de eerste ZP Facts zijn een aantal opvallende trends naar voren gekomen. In 2012 en 2013 was er sprake van een afname in het percentage fulltime opdrachten (tussen 36 en 40 uur). Die trend heeft zich in 2014 voortgezet. Parttime opdrachten worden juist vaker aangeboden, 28% betreft opdrachten van 35 of minder uur. Een mogelijke verklaring hiervoor is dat organisaties het terugdringen van het aantal uren voor een opdracht inzetten als middel om kosten te besparen.

De daling van het aanbod van fulltime opdrachten is te zien in onderstaande grafiek.

Figuur_persbericht2

Energie- en ict-sector stabiel
Het totaal aantal opdrachten waarvoor opdrachtgevers zoeken naar professionals blijft redelijk constant. Van de onderzochte branches (financieel, overheid, ict en energie) is het aantal opdrachten in de ict (waaronder technologie en telecom) en energie (utilities) de afgelopen twee jaar stabiel. Het aandeel overheidsopdrachten daalde deze periode enigszins van 42% naar 41%. De financiële sector (banken, verzekeraars) geeft in 2014 een daling te zien van 35% naar 31%.

Daling tarieven zet door
Hoewel de uurtarieven van zelfstandig professionals in 2014 gedaald zijn, was die daling minder sterk dan in 2013. Gemiddeld gaat het om meer dan 10 euro in twee jaar. Dalende tarieven en een aflopend aantal opdrachturen hebben gezorgd voor een vermindering van de maximaal te behalen omzet.

Nieuwe marktmonitor voor ZP’ers
ZP Facts is de nieuwe monitor voor de markt van zelfstandig professionals (zp’ers) in de zakelijke dienstverlening, voortgekomen uit een samenwerking tussen kennisbemiddelaar HeadFirst en de Universiteit van Tilburg. Arjan van den Born, hoogleraar creatief ondernemerschap aan de Universiteit van Tilburg: ‘Ontwikkelingen in tarieven en het aanbod van opdrachten raken de Zelfstandig Professional direct in zijn dagelijkse business. Daarom is het zo belangrijk deze ontwikkelingen nauwlettend in de gaten te houden door middel van de nieuwe marktmonitor ZP Facts. Het biedt een unieke kijk op de markt, dat veel verder gaat dan onderzoek uit enquêtes en interviews.‘

Het volledige eerste rapport van ZP Facts is hier te downloaden.

Dit persbericht is ook te vinden op www.zpfacts.nl.

Meer informatie voor de pers:
Lubbers & De Jong
Margreet Poolman
T 020 4210565
E margreet@l-dj.nl

Redactie