Opdrachten

Openbaar Ministerie (OM) Senior programmamanager technische infrastructuur

Senior programmamanager technische infrastructuur

Info

Functie

Senior programmamanager technische infrastructuur

Locatie

Utrecht

Uren per week

36 uren per week

Looptijd

17.12.2024 - 17.01.2025

Opdrachtnummer

220126

Sluitingsdatum

date-icon01.01.2025 clock-icon11:00
Reageren op deze opdracht? Dit doe je op Striive.

Rolomschrijving en taakafspraken

Opdrachtbeschrijving
De programmamanager zal het programma initiëren, uitvoeren en afronden.

  • Opstellen van een programmaplan in samenwerking met IVOM, leveranciers en/of ketenpartners
  • Het programmaplan dient ter goedkeuring te worden voorgelegd aan de stuurgroep / MT-IVOM
  • Na akkoord zal de programmamanager het programma leiden, waarbij regelmatig aan de stuurgroep/opdrachtgever wordt gerapporteerd.
  • Uitvoeren Service introduction voor alle projecten waarmee de resultaten van het programma in beheer worden genomen door IVOM. 

Al deze werkzaamheden worden uitgevoerd volgens OM procedures en richtlijnen. 

Opstellen programmaplan, aansturing van het programmateam, organiseren en plannen van de programma activiteiten, organiseren van stakeholdermanagement, ketensamenwerking
Achtergrond opdracht
Je komt te werken bij de Informatievoorziening Openbaar Ministerie (IVOM). Als OM hebben we behoefte aan een toekomstbestendige en duurzame ICT en Informatievoorziening. Dit brengt veel uitdagingen met zich mee, daarom is in 2021 het nieuwe OM-onderdeel IVOM opgericht. Centraal in de opgave van IVOM staan drie strategische pijlers. We richten ons de komende jaren op het verbeteren van de performance en stabiliteit van de huidige systemen, het professionaliseren van de IV-organisatie en het vernieuwen van de werkprocessen en het ICT-landschap. Dit doen we met meer dan 200 professionals, die zorgen dat onze ruim 6.000 OM collega’s probleemloos kunnen werken, elke dag opnieuw. 

De technische infrastructuur voor het OM voor de bestaande business applicaties en voor de kantoorautomatisering is toe aan een upgrade en mogelijke transitie naar nieuwe partij(en). Eveneens is er behoefte om het achterstallig onderhoud aan de technische infrastructuur weg te werken en de technische componenten goed in beheer te nemen om de overall performance te verbeteren. Er bestaat reeds een project team dat een besluit voor het College voorbereid (in vier stromen) hoe nu verder met de huidige technische infrastructuur voor de bestaande business applicaties. Hierbij is behoefte aan een expert die deze op zijn merites kan beoordelen en (begrijpt) adviseert welk mogelijk transitiepad het best genomen kan worden door het OM. 

 Daarnaast gaat een aanbesteding lopen voor de kantoorautomatisering met bijbehorende technische infrastructuur omgeving. Dit vraagt ook om expertise om de technische componenten naar waarde te kunnen vaststellen voor het OM. De route naar de nieuwe technische infrastructuur dient uitgestippeld te worden middels een roadmap voor de komende periode die toekomstbestendig is voor het OM rekening houdende met de herijkte sourcingstrategie en aanpak. Hiervoor is gerichte aandacht, expertise en tijdelijke focus nodig in de vorm van een programma, omdat de activiteiten afdelingsoverstijgend zijn, om coördinatie vragen en de lijn daar onvoldoende aan toe komt. De programmamanager besteedt ook aandacht aan kennisverbreding en coaching van de huidige (aanstaande) programmamanagers van IVCO. De programmamanager technische infrastructuur valt hiërarchisch onder de afdeling IVCO projecten en rapporteert inhoudelijk rechtstreeks aan het afdelingshoofd IOB waar de rol van de CTO is belegd. 

Aanleiding: Diverse wijzigingen en LCM technische IT infrastructuur 

Doel: De senior IT-programmamanager helpt IVOM om haar doelen te bereiken door het uitvoeren dit programma.
Organisatorische context en cultuur
Het Openbaar Ministerie (OM) zorgt - samen met de politie en andere ketenpartners - voor opsporing en vervolging van strafbare feiten. Dit varieert van winkeldiefstal tot moord en van belastingontduiking tot cybercrime en terrorisme. Het werk van het OM is erop gericht dat daders een passende straf krijgen en dat slachtoffers en nabestaanden het gevoel hebben dat zorgvuldig met hun belangen wordt omgegaan. 

Het Openbaar Ministerie (OM) bestaat uit een hoofdkantoor (het Parket-Generaal), 10 arrondissementsparketten, 1 LRO (landelijke Ressortsorganisatie) en een aantal ‘bijzondere’ eenheden, te weten het Landelijk Parket, het Functioneel Parket, het parket CVOM (Centrale Verwerking OM), de DVOM (Dienst Verleningsorganisatie OM), de IVOM (Informatievoorziening OM) en de Rijksrecherche. Het Openbaar Ministerie is op ca. 35 locaties door heel Nederland gevestigd. In totaal werken ongeveer 6.000 mensen bij het OM. Aan het hoofd van het OM staat het College van procureurs-generaal. Het College is verantwoordelijk voor heel het OM en legt zich toe op de formulering van nieuwe handhavingsrichtlijnen en het ontwikkelen van het opsporings- en vervolgingsbeleid. De zorg voor de organisatie en de bedrijfsvoering ligt eveneens bij het College. De parketten staan onder leiding van een hoofd van een bedrijfsonderdeel die verantwoordelijk is voor de primaire taken van een arrondissement of ressort of een landelijk werkend onderdeel. 

De onderdelen van het OM kennen ieder een eigen dynamiek, aandachtsgebieden en, in sommige gevallen, specialismen. Voor een nader profiel van het OM verwijzen wij naar de website van het Openbaar Ministerie: www.om.nl
Eisen

  • De aangeboden kandidaat heeft ervaring in het vernieuwen van de werkplekken van een grote organisatie.
  • De aangeboden kandidaat beschikt minimaal over aantoonbaar HBO werk- en denkniveau middels een afgeronde opleiding in IV/ICT richting en/of opgedaan door relevante werkervaring. Dit dient duidelijk te blijken uit het CV.
  • De aangeboden kandidaat heeft minimaal 10 jaar ervaring als senior programmamanager IT. Dit dient duidelijk te blijken uit het CV.
  • De aangeboden kandidaat heeft minimaal 10 jaar ervaring in het managen van programma’s waarbij gewerkt werd aan een complexe technische infrastructuur.
  • De aangeboden kandidaat heeft ervaring in het vervullen van CTO rollen.
Wensen 
  • De aangeboden kandidaat heeft aantoonbare ervaring met een instantie uit de justitie- en/of strafrechtketen of andere Rijksoverheid organisatie. Dit dient duidelijk te blijken uit het CV.
  • De aangeboden kandidaat heeft aantoonbare ervaring met het managen van multidisciplinaire programma’s
  • De aangeboden kandidaat heeft aantoonbare ervaring met IT-infrastructuur gerelateerde programma’s en beschikt bij voorkeur zelf over technische inhoudelijke kennis. Dit dient duidelijk te blijken uit het CV.
  • De aangeboden kandidaat is IPMA-B of gelijkwaardig gecertificeerd. Dit dient duidelijk te blijken uit het CV.
  • De aangeboden kandidaat is per januari 2025 fulltime beschikbaar voor minimaal 12 maanden.
Overig
Hybride werken is mogelijk. Over het algemeen is er een 50/50 beleid en in overleg afwijking mogelijk.
Aanvullende informatie
Wanneer u bij ons als leverancier een professional aanbiedt en deze wordt geplaatst, hebben we informatie van u als contractpartij nodig, onder andere met betrekking tot de Wet keten- en inlenersaansprakelijkheid.
De ‘WKA’ heeft als doel om misbruik te voorkomen bij de afdracht van loonheffingen bij alle schakels in de keten; van leverancier tot opdrachtgever.
Wij dekken deze risico’s voor onze opdrachtgevers af middels een geblokkeerde rekening, de G-rekening.
Dit is een rekening waarop een gedeelte van het factuurbedrag wordt gestort en waarvan u de loonheffingen en BTW kunt betalen aan de Belastingdienst.
Het af te storten % hangt ervan af of u een SNA-certificering (NEN-4400-1 of NEN-4400-2) heeft of niet en of uw bedrijf in Nederland of daarbuiten is gevestigd. De G-rekening kunt u aanvragen bij de Belastingdienst.
Indien u geen G-rekening kunt krijgen (en u kunt hier bewijs van de Belastingdienst van overleggen) dan heeft u ook de mogelijkheid elk kwartaal een accountantsverklaring (assurance report inzake inlening personeel) aan te leveren.
Hierin zal een gecertificeerd accountant (AA of RA) een verklaring afgeven over de juistheid, volledigheid en tijdigheid van de afdrachten. Let wel, de kosten voor deze verklaring komen voor uw eigen rekening.

Bedrijfsgegevens

Bedrijfs gegevens

Openbaar Ministerie (OM)

Rolomschrijving en taakafspraken

Opdrachtbeschrijving
De programmamanager zal het programma initiëren, uitvoeren en afronden.

  • Opstellen van een programmaplan in samenwerking met IVOM, leveranciers en/of ketenpartners
  • Het programmaplan dient ter goedkeuring te worden voorgelegd aan de stuurgroep / MT-IVOM
  • Na akkoord zal de programmamanager het programma leiden, waarbij regelmatig aan de stuurgroep/opdrachtgever wordt gerapporteerd.
  • Uitvoeren Service introduction voor alle projecten waarmee de resultaten van het programma in beheer worden genomen door IVOM. 

Al deze werkzaamheden worden uitgevoerd volgens OM procedures en richtlijnen. 

Opstellen programmaplan, aansturing van het programmateam, organiseren en plannen van de programma activiteiten, organiseren van stakeholdermanagement, ketensamenwerking
Achtergrond opdracht
Je komt te werken bij de Informatievoorziening Openbaar Ministerie (IVOM). Als OM hebben we behoefte aan een toekomstbestendige en duurzame ICT en Informatievoorziening. Dit brengt veel uitdagingen met zich mee, daarom is in 2021 het nieuwe OM-onderdeel IVOM opgericht. Centraal in de opgave van IVOM staan drie strategische pijlers. We richten ons de komende jaren op het verbeteren van de performance en stabiliteit van de huidige systemen, het professionaliseren van de IV-organisatie en het vernieuwen van de werkprocessen en het ICT-landschap. Dit doen we met meer dan 200 professionals, die zorgen dat onze ruim 6.000 OM collega’s probleemloos kunnen werken, elke dag opnieuw. 

De technische infrastructuur voor het OM voor de bestaande business applicaties en voor de kantoorautomatisering is toe aan een upgrade en mogelijke transitie naar nieuwe partij(en). Eveneens is er behoefte om het achterstallig onderhoud aan de technische infrastructuur weg te werken en de technische componenten goed in beheer te nemen om de overall performance te verbeteren. Er bestaat reeds een project team dat een besluit voor het College voorbereid (in vier stromen) hoe nu verder met de huidige technische infrastructuur voor de bestaande business applicaties. Hierbij is behoefte aan een expert die deze op zijn merites kan beoordelen en (begrijpt) adviseert welk mogelijk transitiepad het best genomen kan worden door het OM. 

 Daarnaast gaat een aanbesteding lopen voor de kantoorautomatisering met bijbehorende technische infrastructuur omgeving. Dit vraagt ook om expertise om de technische componenten naar waarde te kunnen vaststellen voor het OM. De route naar de nieuwe technische infrastructuur dient uitgestippeld te worden middels een roadmap voor de komende periode die toekomstbestendig is voor het OM rekening houdende met de herijkte sourcingstrategie en aanpak. Hiervoor is gerichte aandacht, expertise en tijdelijke focus nodig in de vorm van een programma, omdat de activiteiten afdelingsoverstijgend zijn, om coördinatie vragen en de lijn daar onvoldoende aan toe komt. De programmamanager besteedt ook aandacht aan kennisverbreding en coaching van de huidige (aanstaande) programmamanagers van IVCO. De programmamanager technische infrastructuur valt hiërarchisch onder de afdeling IVCO projecten en rapporteert inhoudelijk rechtstreeks aan het afdelingshoofd IOB waar de rol van de CTO is belegd. 

Aanleiding: Diverse wijzigingen en LCM technische IT infrastructuur 

Doel: De senior IT-programmamanager helpt IVOM om haar doelen te bereiken door het uitvoeren dit programma.
Organisatorische context en cultuur
Het Openbaar Ministerie (OM) zorgt - samen met de politie en andere ketenpartners - voor opsporing en vervolging van strafbare feiten. Dit varieert van winkeldiefstal tot moord en van belastingontduiking tot cybercrime en terrorisme. Het werk van het OM is erop gericht dat daders een passende straf krijgen en dat slachtoffers en nabestaanden het gevoel hebben dat zorgvuldig met hun belangen wordt omgegaan. 

Het Openbaar Ministerie (OM) bestaat uit een hoofdkantoor (het Parket-Generaal), 10 arrondissementsparketten, 1 LRO (landelijke Ressortsorganisatie) en een aantal ‘bijzondere’ eenheden, te weten het Landelijk Parket, het Functioneel Parket, het parket CVOM (Centrale Verwerking OM), de DVOM (Dienst Verleningsorganisatie OM), de IVOM (Informatievoorziening OM) en de Rijksrecherche. Het Openbaar Ministerie is op ca. 35 locaties door heel Nederland gevestigd. In totaal werken ongeveer 6.000 mensen bij het OM. Aan het hoofd van het OM staat het College van procureurs-generaal. Het College is verantwoordelijk voor heel het OM en legt zich toe op de formulering van nieuwe handhavingsrichtlijnen en het ontwikkelen van het opsporings- en vervolgingsbeleid. De zorg voor de organisatie en de bedrijfsvoering ligt eveneens bij het College. De parketten staan onder leiding van een hoofd van een bedrijfsonderdeel die verantwoordelijk is voor de primaire taken van een arrondissement of ressort of een landelijk werkend onderdeel. 

De onderdelen van het OM kennen ieder een eigen dynamiek, aandachtsgebieden en, in sommige gevallen, specialismen. Voor een nader profiel van het OM verwijzen wij naar de website van het Openbaar Ministerie: www.om.nl
Eisen

  • De aangeboden kandidaat heeft ervaring in het vernieuwen van de werkplekken van een grote organisatie.
  • De aangeboden kandidaat beschikt minimaal over aantoonbaar HBO werk- en denkniveau middels een afgeronde opleiding in IV/ICT richting en/of opgedaan door relevante werkervaring. Dit dient duidelijk te blijken uit het CV.
  • De aangeboden kandidaat heeft minimaal 10 jaar ervaring als senior programmamanager IT. Dit dient duidelijk te blijken uit het CV.
  • De aangeboden kandidaat heeft minimaal 10 jaar ervaring in het managen van programma’s waarbij gewerkt werd aan een complexe technische infrastructuur.
  • De aangeboden kandidaat heeft ervaring in het vervullen van CTO rollen.
Wensen 
  • De aangeboden kandidaat heeft aantoonbare ervaring met een instantie uit de justitie- en/of strafrechtketen of andere Rijksoverheid organisatie. Dit dient duidelijk te blijken uit het CV.
  • De aangeboden kandidaat heeft aantoonbare ervaring met het managen van multidisciplinaire programma’s
  • De aangeboden kandidaat heeft aantoonbare ervaring met IT-infrastructuur gerelateerde programma’s en beschikt bij voorkeur zelf over technische inhoudelijke kennis. Dit dient duidelijk te blijken uit het CV.
  • De aangeboden kandidaat is IPMA-B of gelijkwaardig gecertificeerd. Dit dient duidelijk te blijken uit het CV.
  • De aangeboden kandidaat is per januari 2025 fulltime beschikbaar voor minimaal 12 maanden.
Overig
Hybride werken is mogelijk. Over het algemeen is er een 50/50 beleid en in overleg afwijking mogelijk.
Aanvullende informatie
Wanneer u bij ons als leverancier een professional aanbiedt en deze wordt geplaatst, hebben we informatie van u als contractpartij nodig, onder andere met betrekking tot de Wet keten- en inlenersaansprakelijkheid.
De ‘WKA’ heeft als doel om misbruik te voorkomen bij de afdracht van loonheffingen bij alle schakels in de keten; van leverancier tot opdrachtgever.
Wij dekken deze risico’s voor onze opdrachtgevers af middels een geblokkeerde rekening, de G-rekening.
Dit is een rekening waarop een gedeelte van het factuurbedrag wordt gestort en waarvan u de loonheffingen en BTW kunt betalen aan de Belastingdienst.
Het af te storten % hangt ervan af of u een SNA-certificering (NEN-4400-1 of NEN-4400-2) heeft of niet en of uw bedrijf in Nederland of daarbuiten is gevestigd. De G-rekening kunt u aanvragen bij de Belastingdienst.
Indien u geen G-rekening kunt krijgen (en u kunt hier bewijs van de Belastingdienst van overleggen) dan heeft u ook de mogelijkheid elk kwartaal een accountantsverklaring (assurance report inzake inlening personeel) aan te leveren.
Hierin zal een gecertificeerd accountant (AA of RA) een verklaring afgeven over de juistheid, volledigheid en tijdigheid van de afdrachten. Let wel, de kosten voor deze verklaring komen voor uw eigen rekening.

De recruiter

Else Krijgsman

HeadFirst

Deel deze opdracht

Plaats jouw bieding op Striive

https://login.striive.com/

Voor deze opdracht dien je een bieding te plaatsen op Striive. Striive is het grootste opdrachtenplatform van de Benelux waar jaarlijks meer dan 20.000 opdrachten gepubliceerd worden.