Opdrachten

Openbaar Ministerie (OM) Proces Analist

Proces Analist

Info

Functie

Proces Analist

Locatie

Utrecht

Uren per week

36 uren per week

Looptijd

19.02.2025 - 01.03.2025

Opdrachtnummer

226281

Sluitingsdatum

date-icon07.02.2025 clock-icon15:00
Reageren op deze opdracht? Dit doe je op Striive.

Rolomschrijving en taakafspraken

Opdrachtbeschrijving
De business analist is een adviseur voor de inrichting van bedrijfsprocessen, de bedrijfsvoering en de daarvoor benodigde informatievoorziening. De
business analist analyseert (de behoeften aan) informatie en informatiesystemen, uitgaande van de eisen aan de bedrijfsprocessen en de workflow
daarbinnen. In het verlengde daarvan wordt meegewerkt aan het vaststellen en verbeteren van de informatievoorziening in het algemeen en aan
specifieke of individuele informatiesystemen om daarmee bedrijfsprocessen optimaal te ondersteunen.
Bij SAFe is de business analist is in de meeste gevallen verantwoordelijk voor het opstellen van de business epics op portfolio niveau. In die
hoedanigheid vormt deze rol een belangrijke schakel tussen de bedrijfsvisie aan de ene kant, en de realisatie van de bedrijfsdoelen die deze visie
invullen anderzijds.
Op corporate dan wel domein portfolio niveau zal de Business Analist samen met de enterprise architecten een team vormen die samen als team
zorgdragen voor opstellen van epics, om zodoende de organisatie van werkvoorraad te voorzien. Het team kan werken als team, maar de kanban
werkwijze past hier ook. In elk geval visualiseren zij de voortgang van alle epics middels een fysiek kanban bord. Voor die epics die de business analist
opstelt kan hij de rol aan van epic owner aannemen.

Achtergrond opdracht
Binnen het programma Emma werken we aan het vernieuwen en digitaliseren van de werkprocessen van heel het OM. Een belangrijk onderdeel van deze
vernieuwing is het analyseren, implementeren en optimaliseren van de IV-initiatieven.
Daarom zijn wij op zoek naar een proces analist die ingezet zal worden in het Programma Emma ter plaatse van Informatie Voorziening Openbaar Ministerie
(IVOM) in Utrecht. Als proces analist help je met het analyseren en optimaliseren van bedrijfsprocessen, identificeren van inefficiënties, documenteren van
procesverbeteringen, samenwerken met belanghebbenden en adviseren over procesoptimalisaties. Daarnaast ben jij verantwoordelijk voor het monitoren en
evalueren van de prestaties van geïmplementeerde processen, en voor het gebruik van tools en technologieën om analyses en procesverbeteringen te
ondersteunen.

Organisatorische context en cultuur
Samen met je collega’s ga je werken aan het Emma Platform dat het Openbaar Ministerie zelf ontwikkelt. Jouw rol ligt in het analyseren, ontwerpen en
optimaliseren van bedrijfsprocessen binnen dit platform. Je brengt huidige processen in kaart en identificeert gebieden voor verbetering. Je zet specificaties op voor
procesoptimalisaties en voert deze zelfstandig uit. Hierbij zorg je voor een efficiënte en betrouwbare samenwerking tussen diverse afdelingen en systemen. Je
volgt gespecificeerde richtlijnen en werkt nauw samen met applicatieontwikkelaars, systeemarchitecten en businessanalisten om procesverbeteringen succesvol te
implementeren.
Je besteedt veel tijd aan vernieuwing, verbetering, ondersteuning en kennisdeling. Een extra uitdaging daarin is dat de IT-omgeving van het Openbaar Ministerie
voortdurend in beweging is. Je speelt een cruciale rol in de succesvolle implementatie van procesverbeteringen.
Je draagt bij aan de kwaliteit en samenwerking van het Agile/DevOps team. Je hebt sterke affiniteit met techniek en bent in staat om technische koppelingen en de
werking daarvan die het team oplevert te begrijpen. Je beschikt over goede communicatieve en sociale vaardigheden, bent flexibel, creatief, nauwkeurig en
beschikt over empathisch vermogen.
Jouw werkzaamheden bestaan onder andere uit:
• Bedrijfsprocessen vastleggen: in kaart brengen en documenteren van bestaande processen.
• Interviews: communiceren met betrokkenen om input en feedback te verzamelen.
• Processen visualiseren: gebruik van diagrammen, flowcharts en/of tools om processen helder weer te geven.
• Analyse van inefficiënties: identificeren van knelpunten en overbodige stappen in processen.
• Optimalisatievoorstellen doen: aanbevelingen formuleren voor digitalisering, uniformering, en verbeteringen in processen.
• Implementatie van verbeteringen: begeleiden van de uitvoering van voorgestelde wijzigingen.
• Monitoring en evaluatie: volgen van de effectiviteit van verbeterde processen en bijsturen waar nodig.
• Documentatie bijhouden: zorgdragen voor actuele en toegankelijke procesdocumentatie.
• Training en ondersteuning bieden: medewerkers trainen in nieuwe of gewijzigde processen.
• Continu verbeteren: actief zoeken naar mogelijkheden voor verdere procesoptimalisatie.

Eisen
Opleiding, Certificaten, Kennisniveau

  • Je beschikt over een HBO-diploma (in Bedrijfskunde, Informatica, of een gerelateerd vakgebied).

Werk- en denkniveau

  • Minimaal 3 jaar aantoonbare ervaring met Agile/SAFe/DevOps.
  • Minimaal 3 jaar aantoonbare ervaring met het analyseren en optimaliseren van bedrijfsprocessen.
  • Kennis en ervaring met procesmodelleringstools en methodieken zoals BPMN, Visio, Power BI.
  • Minimaal 3 jaar ervaring binnen de Rijksoverheid of complexe grote organisaties (2000+ gebruikers).
Wensen
  • Interview met kandidaat op basis van aangeboden document(en) zoals cv en motivatie en verificatie van de eisen en wensen met eventuele bijstelling van de beoordeling.
  • Beschikbaar per 3 maart 2025
  • Aantal jaren Kennis van en ervaring met compliance maatregelen zoals GDPR en data-governance.
  • Aantal jaren Kennis van en ervaring met Agile/SAFe/DevOps
  • Aantal jaren Kennis van en ervaring met het analyseren en optimaliseren van bedrijfsprocessen
  • Aantal jaren Kennis van en ervaring met procesmodelleringstools en methodieken zoals BPMN, Visio, Power BI).

Overig
Hybride werken is mogelijk. Over het algemeen is er een 50/50 beleid en in overleg afwijking mogelijk.

Aanvullende informatie
Wanneer u bij ons als leverancier een professional aanbiedt en deze wordt geplaatst, hebben we informatie van u als contractpartij nodig, onder andere met betrekking tot de Wet keten- en inlenersaansprakelijkheid.
De ‘WKA’ heeft als doel om misbruik te voorkomen bij de afdracht van loonheffingen bij alle schakels in de keten; van leverancier tot opdrachtgever.
Wij dekken deze risico’s voor onze opdrachtgevers af middels een geblokkeerde rekening, de G-rekening.
Dit is een rekening waarop een gedeelte van het factuurbedrag wordt gestort en waarvan u de loonheffingen en BTW kunt betalen aan de Belastingdienst.
Het af te storten % hangt ervan af of u een SNA-certificering (NEN-4400-1 of NEN-4400-2) heeft of niet en of uw bedrijf in Nederland of daarbuiten is gevestigd. De G-rekening kunt u aanvragen bij de Belastingdienst.
Indien u geen G-rekening kunt krijgen (en u kunt hier bewijs van de Belastingdienst van overleggen) dan heeft u ook de mogelijkheid elk kwartaal een accountantsverklaring (assurance report inzake inlening personeel) aan te leveren.
Hierin zal een gecertificeerd accountant (AA of RA) een verklaring afgeven over de juistheid, volledigheid en tijdigheid van de afdrachten. Let wel, de kosten voor deze verklaring komen voor uw eigen rekening.

Bedrijfsgegevens

Bedrijfs gegevens

Openbaar Ministerie (OM)

Rolomschrijving en taakafspraken

Opdrachtbeschrijving
De business analist is een adviseur voor de inrichting van bedrijfsprocessen, de bedrijfsvoering en de daarvoor benodigde informatievoorziening. De
business analist analyseert (de behoeften aan) informatie en informatiesystemen, uitgaande van de eisen aan de bedrijfsprocessen en de workflow
daarbinnen. In het verlengde daarvan wordt meegewerkt aan het vaststellen en verbeteren van de informatievoorziening in het algemeen en aan
specifieke of individuele informatiesystemen om daarmee bedrijfsprocessen optimaal te ondersteunen.
Bij SAFe is de business analist is in de meeste gevallen verantwoordelijk voor het opstellen van de business epics op portfolio niveau. In die
hoedanigheid vormt deze rol een belangrijke schakel tussen de bedrijfsvisie aan de ene kant, en de realisatie van de bedrijfsdoelen die deze visie
invullen anderzijds.
Op corporate dan wel domein portfolio niveau zal de Business Analist samen met de enterprise architecten een team vormen die samen als team
zorgdragen voor opstellen van epics, om zodoende de organisatie van werkvoorraad te voorzien. Het team kan werken als team, maar de kanban
werkwijze past hier ook. In elk geval visualiseren zij de voortgang van alle epics middels een fysiek kanban bord. Voor die epics die de business analist
opstelt kan hij de rol aan van epic owner aannemen.

Achtergrond opdracht
Binnen het programma Emma werken we aan het vernieuwen en digitaliseren van de werkprocessen van heel het OM. Een belangrijk onderdeel van deze
vernieuwing is het analyseren, implementeren en optimaliseren van de IV-initiatieven.
Daarom zijn wij op zoek naar een proces analist die ingezet zal worden in het Programma Emma ter plaatse van Informatie Voorziening Openbaar Ministerie
(IVOM) in Utrecht. Als proces analist help je met het analyseren en optimaliseren van bedrijfsprocessen, identificeren van inefficiënties, documenteren van
procesverbeteringen, samenwerken met belanghebbenden en adviseren over procesoptimalisaties. Daarnaast ben jij verantwoordelijk voor het monitoren en
evalueren van de prestaties van geïmplementeerde processen, en voor het gebruik van tools en technologieën om analyses en procesverbeteringen te
ondersteunen.

Organisatorische context en cultuur
Samen met je collega’s ga je werken aan het Emma Platform dat het Openbaar Ministerie zelf ontwikkelt. Jouw rol ligt in het analyseren, ontwerpen en
optimaliseren van bedrijfsprocessen binnen dit platform. Je brengt huidige processen in kaart en identificeert gebieden voor verbetering. Je zet specificaties op voor
procesoptimalisaties en voert deze zelfstandig uit. Hierbij zorg je voor een efficiënte en betrouwbare samenwerking tussen diverse afdelingen en systemen. Je
volgt gespecificeerde richtlijnen en werkt nauw samen met applicatieontwikkelaars, systeemarchitecten en businessanalisten om procesverbeteringen succesvol te
implementeren.
Je besteedt veel tijd aan vernieuwing, verbetering, ondersteuning en kennisdeling. Een extra uitdaging daarin is dat de IT-omgeving van het Openbaar Ministerie
voortdurend in beweging is. Je speelt een cruciale rol in de succesvolle implementatie van procesverbeteringen.
Je draagt bij aan de kwaliteit en samenwerking van het Agile/DevOps team. Je hebt sterke affiniteit met techniek en bent in staat om technische koppelingen en de
werking daarvan die het team oplevert te begrijpen. Je beschikt over goede communicatieve en sociale vaardigheden, bent flexibel, creatief, nauwkeurig en
beschikt over empathisch vermogen.
Jouw werkzaamheden bestaan onder andere uit:
• Bedrijfsprocessen vastleggen: in kaart brengen en documenteren van bestaande processen.
• Interviews: communiceren met betrokkenen om input en feedback te verzamelen.
• Processen visualiseren: gebruik van diagrammen, flowcharts en/of tools om processen helder weer te geven.
• Analyse van inefficiënties: identificeren van knelpunten en overbodige stappen in processen.
• Optimalisatievoorstellen doen: aanbevelingen formuleren voor digitalisering, uniformering, en verbeteringen in processen.
• Implementatie van verbeteringen: begeleiden van de uitvoering van voorgestelde wijzigingen.
• Monitoring en evaluatie: volgen van de effectiviteit van verbeterde processen en bijsturen waar nodig.
• Documentatie bijhouden: zorgdragen voor actuele en toegankelijke procesdocumentatie.
• Training en ondersteuning bieden: medewerkers trainen in nieuwe of gewijzigde processen.
• Continu verbeteren: actief zoeken naar mogelijkheden voor verdere procesoptimalisatie.

Eisen
Opleiding, Certificaten, Kennisniveau

  • Je beschikt over een HBO-diploma (in Bedrijfskunde, Informatica, of een gerelateerd vakgebied).

Werk- en denkniveau

  • Minimaal 3 jaar aantoonbare ervaring met Agile/SAFe/DevOps.
  • Minimaal 3 jaar aantoonbare ervaring met het analyseren en optimaliseren van bedrijfsprocessen.
  • Kennis en ervaring met procesmodelleringstools en methodieken zoals BPMN, Visio, Power BI.
  • Minimaal 3 jaar ervaring binnen de Rijksoverheid of complexe grote organisaties (2000+ gebruikers).
Wensen
  • Interview met kandidaat op basis van aangeboden document(en) zoals cv en motivatie en verificatie van de eisen en wensen met eventuele bijstelling van de beoordeling.
  • Beschikbaar per 3 maart 2025
  • Aantal jaren Kennis van en ervaring met compliance maatregelen zoals GDPR en data-governance.
  • Aantal jaren Kennis van en ervaring met Agile/SAFe/DevOps
  • Aantal jaren Kennis van en ervaring met het analyseren en optimaliseren van bedrijfsprocessen
  • Aantal jaren Kennis van en ervaring met procesmodelleringstools en methodieken zoals BPMN, Visio, Power BI).

Overig
Hybride werken is mogelijk. Over het algemeen is er een 50/50 beleid en in overleg afwijking mogelijk.

Aanvullende informatie
Wanneer u bij ons als leverancier een professional aanbiedt en deze wordt geplaatst, hebben we informatie van u als contractpartij nodig, onder andere met betrekking tot de Wet keten- en inlenersaansprakelijkheid.
De ‘WKA’ heeft als doel om misbruik te voorkomen bij de afdracht van loonheffingen bij alle schakels in de keten; van leverancier tot opdrachtgever.
Wij dekken deze risico’s voor onze opdrachtgevers af middels een geblokkeerde rekening, de G-rekening.
Dit is een rekening waarop een gedeelte van het factuurbedrag wordt gestort en waarvan u de loonheffingen en BTW kunt betalen aan de Belastingdienst.
Het af te storten % hangt ervan af of u een SNA-certificering (NEN-4400-1 of NEN-4400-2) heeft of niet en of uw bedrijf in Nederland of daarbuiten is gevestigd. De G-rekening kunt u aanvragen bij de Belastingdienst.
Indien u geen G-rekening kunt krijgen (en u kunt hier bewijs van de Belastingdienst van overleggen) dan heeft u ook de mogelijkheid elk kwartaal een accountantsverklaring (assurance report inzake inlening personeel) aan te leveren.
Hierin zal een gecertificeerd accountant (AA of RA) een verklaring afgeven over de juistheid, volledigheid en tijdigheid van de afdrachten. Let wel, de kosten voor deze verklaring komen voor uw eigen rekening.

De recruiter

Else Krijgsman

HeadFirst

Deel deze opdracht

Plaats jouw bieding op Striive

https://login.striive.com/

Voor deze opdracht dien je een bieding te plaatsen op Striive. Striive is het grootste opdrachtenplatform van de Benelux waar jaarlijks meer dan 20.000 opdrachten gepubliceerd worden.