Om je diensten te verkopen moet je een goed verhaal hebben. Niet iedereen heeft tijd om naar een lang verhaal te luisteren, dus je moet het kort houden. Dit heet een ‘elevator pitch’. Hoe ziet zo’n pitch eruit?
Randvoorwaarden
Je pitch moet kort en krachtig zijn. Maak in de eerste paar zinnen duidelijk waar je verhaal heengaat. Als je niet meteen duidelijk kunt maken wat je verkoopt, dan is niemand geïnteresseerd. De lengte hangt af van het moment. Als je iemand in de lift tegenkomt, heb je niet meer dan 30 seconden. Op netwerkbijeenkomsten heb je iets langer de tijd. Probeer je pitch korter dan twee minuten te houden en bedenk ook een paar kortere en langere versies.
Toon emoties
Je bent trots op je product of dienst en dit moet je overbrengen. Niemand is geïnteresseerd in een dienst waar zelfs de dienstverlenende partij niet achter staat. Wees enthousiast bij je pitch en laat je passie zien. Emoties tonen in je pitch kan lastig zijn. Als je nerveus wordt, geef je al snel een ander gevoel af dan je wilt. Hiervoor geldt: practice makes perfect.
Denk aan je doelgroep
Wees duidelijk met je woorden. Je doelgroep moet meteen begrijpen wat je bedoelt, gebruik daarom geen lastige woorden of vakjargon als het niet nodig is. Je kunt je pitch wel afstemmen op je doelgroep. Als jij tegen een collega-ZP’er in dezelfde sector jouw diensten uitlegt, kun je vakjargon gebruiken als dit je pitch versterkt.
Voorbereiding
Bereid je pitch altijd voor. Leg eerst uit waarom mensen jouw diensten nodig hebben en daarna wat jij voor hen kan betekenen. Houd er rekening mee dat elke pitch anders is vanwege je doelgroep en de tijd die je hebt.