Lekker bezig als zzp’er maar toch wat weinig opdrachten? Of maak je je zorgen omdat je agenda er na volgende maand angstig leeg uitziet? Opdrachten uitvoeren is 1 ding, ze krijgen is een heel andere kunst. Hoe kom je als zzp’er aan nieuwe opdrachten?
Zzp’er Helma Lensen verstaat als geen ander de kunst van het vinden van nieuwe opdrachten. Als New Business specialist leert zij ondernemers en bedrijven acquireren. Haar bedrijf Goacid is gespecialiseerd in het ondersteunen van zzp’er en bedrijven en helpt ze opdrachten te vinden. “Als meisje van zes verkocht ik het grindpad van mijn ouders. Kiezel voor kiezel, een paar gulden per stuk.”
Pijlers
Volgens Lensen zijn er drie pijlers als het gaat om jouw opdrachtenstroom:
1. Nieuwe klanten vinden via koude acquisitie
2. Opdrachten die via je bestaande netwerk binnenkomen
3. Bestaande klanten
Koude acquisitie
Koude acquisitie betekent iemand benaderen die jou niet kent. Dat is eng, zomaar iemand opbellen en jezelf aanbieden. “Vergeet alleen niet dat we allemaal opstaan, naar het werk gaan, ruzie maken en moe op bed ploffen,” aldus Lensen. Met andere woorden, we zijn allemaal mens en die angst overwinnen is een mindset veranderen. “Als je jezelf dat voor ogen houdt, dan is opbellen een stuk minder eng.”
Netwerk
Je bestaande netwerk is voor veel zzp’ers de belangrijkste bron van opdrachten. Familie, vrienden en kennissen, via hen zul je, vooral in de opstartfase aan werk komen. Onderhoud dat netwerk, zodat je er altijd op kunt terugvallen. Laat vrienden en familie regelmatig weten waar je mee bezig bent, wat je kunt en dat je altijd op zoek bent naar nieuwe opdrachtgevers.
Bestaande klanten
Heel belangrijk maar volgens Lensen vaak verwaarloosd, is jouw bestaande klantenkring. Als de opdracht binnen is wordt de blik al snel verlegd naar nieuwe klanten. Ten onrechte. Jouw huidige opdrachtgevers kunnen je aan meer werk helpen. Lensen: “Zijn ze tevreden met jou? Vraag hen of zij nog meer opdrachtgevers kennen of zelf nog nieuwe klussen verwachten. Zijn ze niet tevreden? Dan heb je een kans om de boel te herstellen.”
Persoonlijke aandacht
Belangrijkste tip van Lensen: persoonlijke aandacht. “Bel jouw opdrachtgevers na en vraag hoe het met ze gaat, wat ze van jouw werk vinden, en geef iets weg. Advies, iets wat jij weet maar waardevol is voor hen, zodat zij een volgende keer direct aan jou denken.”