Als je zelfstandig ondernemer bent, moet je het vooral hebben van je netwerk. Daar haal je waarschijnlijk (een deel van) je opdrachten vandaan. Het bezoeken van netwerkborrels en -events is een slimme zet om je netwerk uit te breiden.
Ingrid Claasen heeft in 2012 een eigen netwerkborrel opgezet: BorrelAalsmeer. Maandelijks organiseert de ondernemer dit event en elke keer weer verwelkomt ze ruim honderd gasten. Ze heeft haar bijeenkomsten daarom uitgebreid naar Amsterdam en Asperen. Claasen: “Ik denk dat netwerken voor zzp’ers heel nuttig is. Je kunt nieuwe contacten opdoen, leuke ondernemersverhalen horen van anderen en ook geïnspireerd raken door elkaar.”
Brainstormen
“Daarnaast kun je ook brainstormen met iemand met wie je een klik hebt. Als je met een probleem zit, kun je dit aan elkaar voorleggen. Bijvoorbeeld: Hoe ga ik om met openstaande facturen? Hoe doe jij dat?” Natuurlijk kun je ook opdrachten uit je nieuwe netwerk halen. “Veel mensen hopen natuurlijk dat ze er iets uit halen, een opdracht of een vervolggesprek. Denk niet dat als je niet direct iets aan iemand hebt, je diegene beter af kan schrijven. Hij of zij kan je misschien voorstellen aan iemand die wél iets voor je kan betekenen. Bij een netwerkevent ontmoet je binnen een paar uur heel veel mensen: een efficiënte besteding van je tijd.”
Tips
Claasen heeft ook nog wat tips voor nieuwe netwerkers:
1. Kijk of je een gastenlijst kunt ontdekken (via de website of Facebook). Dan kun je je vast voorbereiden op mensen die je graag wil spreken. Via social media kun je gemakkelijk een foto vinden, dan weet je meteen welke gezicht hoort bij die naam of dat bedrijf waar je zo graag mee in contact komt.
2. Geef via social media aan dat je naar een netwerkbijeenkomst gaat en vraag rond wie er nog meer gaat Het handigste is om dat te doen met de hashtag die door de organisatie wordt gebruikt, of door de organisatie te ‘mentionen’. Dan is de kans groter dat je tweet of facebookpost wordt gezien door mensen buiten je bestaande netwerk. Bovendien is het een leuke manier om anderen ook op het idee brengen om naar de bijeenkomst te gaan.
3. Ben je tijdens het event eenmaal in gesprek, geef diegene dan ook echt de aandacht. Kijk je gesprekspartner in de ogen en luister goed. Door in je antwoorden of wedervragen dat soort informatie mee te nemen, toon je dat je oprecht bent. Maar zeg het ook eerlijk als je niks voor de ander kunt betekenen.
4. Geef niet meteen je visitekaartje af. Open het gesprek op een andere manier. Bijvoorbeeld: Ben je hier al eerder geweest? Hoe lang ben jij al ondernemer? Leuke dag gehad?Claasen besluit haar tips met: “Als je verder gewoon eerlijk en open bent, ontstaan er mooie dingen. Veel mensen willen je wel helpen, maar je moet het wel vragen.”