De gemiddelde klant bestaat niet. Ze zijn er in alle soorten en maten. Nieuwe, klagende, goede en slechte. Wat is de beste benadering per klantgroep? Focus op het bouwen van relaties en niet op verkoop. De beloning komt dan vanzelf.
-
Netwerken, netwerken en nog eens netwerken
Nieuwe klanten komen voor 70 procent voort uit een of andere vorm van netwerken. Het zou dus een vaste activiteit van elke professional moeten zijn. Over netwerken bestaan de nodige misverstanden. Een ‘klassieke’ denkfout van iedereen die ermee begint, is dat het snel veel nieuwe klanten oplevert. Wie gelijk met zijn of haar verkooppraatje klaarstaat, wekt de indruk alleen maar aan zichzelf te denken. Het gaat om vertrouwen. En jij moet dat vertrouwen wekken door er blijk van te geven dat je verstand hebt van je vak en oprecht geïnteresseerd bent. Bereid je dus goed voor op netwerkbijeenkomsten en begin niet meteen met een ‘verkooppraatje’.
-
Een eigen website
Een eigen website, waarop duidelijk je ervaring en kennis staan vermeld is natuurlijk een pré. Zorg dat meteen al op de homepage in het menu zichtbaar is waar geïnteresseerden alle benodigde informatie kunnen vinden. Je kan beter te uitgebreid dan te kort zijn in de omschrijving van het werk dat je hebt gedaan.
-
Een (digitaal) visitekaartje
We leven in het digitale tijdperk en dus kunnen klanten je vinden op LinkedIn, De Zaak of gewoon via je e-mail programma. Vergeet vooral niet een professioneel geprint visitekaartje te laten maken. Je verhoogt de professionaliteit en betrouwbaarheid van je naam als professional ermee. Niets is nog steeds zo makkelijk als tijdens een gesprek even je kaartje af te geven.
-
Verzamel zoveel mogelijk referenties
Uiteraard vraag je na afloop van een opdracht aan je opdrachtgever of hij een referentie voor je wilt maken. Zorg ervoor dat die referentie op een of andere manier van een (digitaal) echtheidskenmerk is voorzien.
En het is natuurlijk altijd handig om te informeren of een opdrachtgever zonodig persoonlijk bereid is om je aan te bevelen.
-
Schrijf een ex-klant nooit definitief af
De kans dat je opnieuw zaken kunt doen met een voormalig opdrachtgever, is twee keer groter dan wanneer het om een totaal nieuwe prospect gaat. Wees tegelijkertijd ook niet bang om afscheid te nemen van klanten die te weinig opleveren. Die kunnen de groei van betere klanten in de weg zitten.