‘In deze tijd kun je niet alles kunnen’
Inspiratie-presentator, schrijver van businessboeken en adviseur van topmanagers Menno Lanting is met zijn vele ervaringen een expert in zijn vakgebied. Hij vertelt over de nieuwste trends op het gebied van de netwerkeconomie en het internet en de gevolgen daarvoor op het ondernemerschap en leiderschap.
Hoe slim zijn organisaties?
‘‘Wanneer een ondernemer trots vertelt dat hij honderd man personeel in dienst heeft, vind ik dat niet altijd slim. Je kan dezelfde omzet vaak ook halen met veel minder mensen op de loonlijst. Daarnaast hebben veel bedrijven moeite met nieuwe technologie. Grote bedrijven hebben hebben veel meer tijd nodig om stappen te zetten. Uit een onderzoek van Forrester is gebleken dat 70 procent van de werknemers van de jongere generatie aangeeft dat zij thuis gebruik kan maken van betere technologie dan op kantoor. Ook leiderschap speelt een cruciale rol. Ieder bedrijf heeft iemand nodig die vertelt wat belangrijk is en wat er moet gebeuren.”
Wat kunnen ZP’ers betekenen?
‘‘Zelfstandig Professionals voegen kennis aan organisaties toe als geen ander. Te vaak wordt de technologie uitgerold, zonder dat het intensief wordt gebruikt. Je kan als ondernemer wel een perfect functionerend intranet hebben, maar wanneer dit niet wordt gebruikt is het weggegooid geld. Een bedrijf dat dit wél goed doet is NASA. Op dit moment staat 70 procent van alle mensen die voor NASA werkt niet op de loonlijst. Vandaag de dag willen de beste specialisten zich namelijk niet binden aan een vaste werkgever.’’
En de ontwikkeling van ZP’ers zelf?
‘‘Wereldwijd wordt er geconcurreerd door Zelfstandig Professionals, wat resulteert in hypespecialisatie. Als algemeen projectleider ben je gewoon kansloos. Je moet je focussen op één onderwerp en op dat gebied moet jij dé specialist worden. Tegenwoordig kun je als ZP’er gemakkelijk de diepte in. Er zijn gratis of tegen een kleine vergoeding online colleges te volgen van de beste specialisten van de wereld en via social media kun je bronnen raadplegen waar voorheen geen toegang voor was. Wanneer je je verdiept en in staat bent goed uit te leggen wat je doet en je de digitale kanalen gebruikt, is de eerste stap tot succes gezet.’’
Wat is de rol van social media hierin?
‘‘Francis Collins zei ooit: ‘Op korte termijn overschatten wij de impact van een nieuwe technologie vaak, terwijl we dezelfde technologie op langere termijn juist vaak onderschatten.’’ Ik ben ervan overtuigd dat dit ook geldt voor social media. Je ziet momenteel dat er een terugslag is omdat social media projecten niet genoeg opleveren., maar uiteindelijk staan we pas aan het begin van de ontwikkelingen. Net als e-commerce in de jaren ‘90 gaat het in golven. Binnen een aantal jaar komen de social media keihard terug.’’
‘‘ZP’ers die met social media willen beginnen, raad ik aan om eerst te gaan luisteren en de dialoog op te zoeken. Zoek de vijfitg meest gevolgde Twitteraars in jouw vakgebied en kijk wat je daaruit kunt halen.’’
Is er ook een keerzijde?
Onze wereld wordt steeds transparanter en dat is een keerzijde. In middelgrote of grote organisaties zijn er altijd lagen en rapporten waar iemand zich achter kan verstoppen, maar dat gebeurt steeds minder. Je toegevoegde waarde wordt steeds helderder, het is een confronterende tijd waarin iedereen erg kwetsbaar is. Als ondernemer moet je steeds beter in staat zijn om de informatie die tot je komt te filteren met allerlei digitale middelen. Kun je dit niet? Dan verzuip je in de Big Data.’’