Van social media tot een advertentie in een huis-aan-huisblad. Er zijn zoveel manieren om acquisitie te doen. Maar welke manier werkt nu het beste om nieuwe klanten te vinden? Het is een vraag waarmee bijna elke zzp’er rondloopt.
We kunnen kort zijn. Er is geen eenduidig antwoord op deze vraag. Elke situatie is anders.
Doelgroep
Daarom moet je, voordat je aan de slag gaat, je eerst goed afvragen wat het doel is van je acquisitie. Wat wil je bereiken? Nieuwe klanten of een sterkere binding met je huidige klanten. Kortom, wie is je doelgroep? “Bedenk eerst wie je ideale klant is”, adviseert Nanette van Wezel, zelfstandige ondernemersbegeleider van Wezenlijk Veranderen. “Je bent succesvoller als je je doelgroep afbakent. En zit nooit stil. Als ondernemer moet je zelf invloed hebben op je succes.”
Laat je zelf zien
Verder is het belangrijk dat je jezelf laat zien met jouw expertise. Zowel online als offline. Verover Google met jouw website. Van Wezel huurde iemand in om haar Google marketing te doen. Daarnaast schrijft ze blogs, e-books en nieuwsbrieven en zet vlogs op Youtube. Sinds begin dit jaar is ze begonnen en haar workshops zitten nu vol. Maar ook fysiek moet je jezelf laten zien. Bezoek netwerkbijeenkomsten, volg een masterclass of een beurs.
Vergeet uw netwerk niet
Overigens is het belangrijk dat je niet alleen maar kijkt naar het binnenhalen van nieuwe opdrachten. Denk ook aan je bestaande klanten. Als ze tevreden over je zijn verwijzen ze wellicht andere klanten weer naar jou toe. En dat is toch de beste reclame. Uit onderzoek blijkt dat acquisitie van nieuwe klanten maar liefst zeven keer zo veel geld en tijd kost als het onderhouden van je netwerk.
Dat werkt bijvoorbeeld voor filmmaker en fotograaf David Stevens. “Ik vind mijn klanten 100 procent via mond-op-mondreclame. Belangrijk daarbij wel is dat je dicht bij jezelf blijft. Je boodschap moet geloofwaardig zijn. Mensen prikken er anders toch maar doorheen.”
Daar is zelfstandige pedicure Riny Schuurman het helemaal mee eens. Ook haar pedicuresalon heeft een vast klantenbestand. Nieuwe klanten krijgt ze er vooral via via bij. Haar persoonlijke aanpak wil ze nu echter wel uitbreiden met een campagne op facebook. “Mijn klantenbestand vergrijst, ik moet op zoek naar jongere klanten.”