Als zzp’er zul je veel alleen moeten doen: administratie, opdrachten vinden of netwerken, alles zonder collega’s. Er is niemand die u vertelt dat iets goed gaat of juist beter kan. Terwijl je aan zo’n coach, vooral in de begintijd van je ondernemerschap, wel behoefte hebt.
Waarom een coach?
Een coach kan waardevol zijn: hij of zij kan je laten zien hoe het echt gaat en wat er beter kan. Als zzp’er ben je op jezelf aangewezen, waardoor het gevaar bestaat dat je iets mist of met de verkeerde dingen bezig bent zonder het door te hebben. Daarnaast is het van tijd tot tijd ook gewoon prettig om je gedachten te delen of met iemand te sparren over je onderneming. Belangrijk dus, zo’n coach, maar waar vind je die?
Wat voor coach?
Voordat je op zoek gaat moet u voor uzelf duidelijk hebben waar je behoefte aan hebt. Wanneer je net begint en nog geen ervaring hebt als ondernemer kan een ondernemerscoach van pas komen. Hij of zij leert je de fijne kneepjes van het vak en deelt zijn of haar ervaring. Ben je al een ervaren zzp’er dan is een sparringpartner handiger. Iemand die je kritisch naar jezelf laat kijken en ervoor zorgt dat je efficiënter gaat werken.
Opleiding
Iedereen kan zich coach noemen, let dus goed op. Kijk of de coach die je uitkiest ook een gedegen opleiding heeft. Wat is zijn of haar achtergrond en werkervaring, hoeveel jaar ervaring heeft de coach en ken je iemand die ervaring heeft met hem of haar? Vraag het na in je netwerk of bij (oud-)collega’s. Iedereen kent wel iemand die eens een coach heeft ingeschakeld. Mond op mondreclame is in deze de beste manier om een coach te vinden die bij u past.
Klik
Belangrijk bij het kiezen van een goede coach is of er een bepaalde klik ontstaat tussen jou als cliënt en de coach. Daar kunnen je bij de screening geen hard criterium van maken. Elke persoon is anders. Ga dus niet direct met iemand in zee, maar spreek eerst een keer af en spreek ook met meerdere coaches af. Klikt het? Prima. Zo niet, zoek dan nog even verder.