Het succes voor veel ondernemers zit hem in een specialistische aanpak. Ook bij je marktbenadering is het slim om zo specifiek mogelijk te zijn. Richt je bijvoorbeeld op een nichemarkt. Maar hoe bepaal je die?
Koffie
Mensen zoeken tegenwoordig naar specifieke oplossingen voor een concreet probleem of een specifieke vraag. Vroeger dronken we gewoon koffie. Nu kun je kiezen uit talloze varianten; van latte macchiato’s en espresso’s tot cafe mocha’s en americano’s. De koffiejufvrouw is vervangen door een bebaarde barista. Het productaanbod wordt breder, de benaming wordt specifieker en alleen de echte specialisten hebben nog succes.
Specialisme
Zeker als kleine ondernemer loont het om specialistisch bezig te zijn. Je kunt beter één goed product aanbieden, dan tien middelmatige. Vaak hebben mensen met een specifieke behoefte ook een hoger budget beschikbaar. Die mensen weten wat ze nodig hebben. In een te algemene markt moet je de potentiële klant eerst overtuigen dat ze je product of dienst nodig hebben. Op zoek dus naar een nichemarkt. Welke niche past bij jou?
Niche vinden
Om de juiste niche te vinden moet je jezelf kennen, de markt en je doelgroep. Wat wil je doelgroep precies? Wat is hun probleem of vraag? Wat willen ze nu echt? Je gaat als het ware op zoek naar het gat in jouw huidige markt of je springt met jouw kwaliteiten in een gat in een andere markt. Probeer je product of dienst gewoon eens uit in een andere markt, in een ander jasje. Je kwaliteiten kennen is ook een belangrijk onderdeel van je zoektocht naar de juiste nichemarkt. Ga op zoek naar je specialisatie. Zoek wel iets waar je goed in bent, wat je leuk vindt en waarin jij je kunt onderscheiden van anderen.
IT’er
Een voorbeeld. Stel je bent IT’er. Je slogan is ‘voor allerhande webdiensten’. Je werkt met Windows, maar ook met Apple en Adobe en je weet hoe je een bedrijf moet faciliteren met een intranet. Bij jou is alles mogelijk. Een paar van je vaste klanten vinden dat juist fijn. Maar je krijgt er niet veel klanten meer bij. Overal waar je komt zie je cloudoplossingen. Je maakt zelf ook gebruik van een cloudoplossing en je kunt er goed mee uit de voeten. Je hebt net even een ander programma, dan waar de gemiddelde IT’er mee werkt: Google for Work. In gesprekken met collega’s merk je dat daar steeds meer behoefte aan is. In Google Trends zie je dat er ook steeds meer gezocht wordt naar dergelijke oplossingen. Je zoekt vervolgens op Google naar ‘cloudservices Woudrichem’. In de resultaten is jouw bedrijf niet terug te vinden. Warempel. Daar ligt het gat in jouw markt. Je besluit je slogan aan te passen, een nieuwe website te maken en je gaat je specialiseren. Vanaf nu ben je ‘specialist in Google for Work’. Je hebt je nichemarkt gevonden. Een deelmarkt waar je meer uit kunt halen dan je huidige verzadigde markt.