Thomas Lapperre is van hoofd marketing en communicatie naar zelfstandig professional bij Bloeise gegaan. Als Zelfstandig Professional heeft Thomas zelf de valkuilen beleefd waarmee hij andere ZP’ers wilt helpen. Met een positief gevoel breidt hij zijn netwerk uit en levert hij zijn diensten aan ondernemers.
Thomas Lapperre startte Bloeise op in 2011. Hij is een online marketing- en socialmedia-expert en helpt mensen met het opbouwen van duurzame klantrelaties. Hij schrijft hiernaast nog blogs voor DutchCowboys en Emerce over onder andere online marketing en analytics. Hij houdt van de vrijheid die je hebt als zzp’er. Toen hij als zelfstandige begon dacht hij dat hij zich goed had voorbereid. “Het is belangrijk dat je keuzes maakt voor je begint. Je moet weten wat je wel en niet gaat doen. Dit kostte mij een jaar. Je moet veel nieuwe dingen oppakken en dit kost tijd.”
De overstap
Thomas Lapperre heeft in 2013 de overstap gemaakt om fulltime zzp’er te worden. Hiervoor was hij werkzaam bij VVV Texel als hoofd marketing en communicatie. “Het was een grote overstap. Ik ben er heel blij mee.” Hij vindt de vrijheid die het biedt beter dan het werken met een werkgever. “Bij een werkgever heb je intern overleg en besluitvorming, als zzp’er kun je zelf beslissen.”
‘Eigenlijk wist ik nog niks’
Een goede voorbereiding is niet alles. “Toen ik de overstap maakte naar zelfstandig professional dacht ik er klaar voor te zijn, maar toen kwam ik erachter dat ik eigenlijk nog niks wist. Het is een nieuwe uitdaging met een ander dynamiek dan je gewend bent.” Zzp’ers springen het diepe in, hierbij kunnen ze hulp gebruiken van mede-ondernemers.
“Je moet jezelf niet als een individu zien, maar als een bedrijf. Dit houdt in dat je net als bedrijven een website moet hebben, aanwezig moet zijn op social media en kanalen moet opbouwen om succesvol te zijn,” zegt Thomas.
“Netwerken is heel belangrijk, maar doe dit op je eigen manier. Help mensen in je omgeving en vertel wie je bent en wat je doet. Mensen helpen is uiteindelijk een warme vorm van acquisitie: het geeft een positieve indruk waardoor iemand snel naar jou zal verwijzen.”
Positioneren met blogs
Zijn blogs hebben niet alleen de functie om mensen te helpen, het is ook een manier om zichzelf te positioneren op de markt. “Met bloggen positioneer ik mijzelf als specialist. Het is een goede manier om jezelf te profileren. Als mensen op een site met veel lezers mijn blog zien staan dan zorgt dat voor vertrouwen. Ik heb gemerkt dat het vooral ter ondersteuning is van mijn bedrijf, niet direct voor klanten. Het is een vorm van content marketing voor jouw bedrijf.”