Ben jij een echt marketing-talent, Javascript-expert, of weet je alles over apps? Met een duidelijk profiel onderscheid jij je van andere ZP’ers! Vier manieren om op te vallen.
1. Profileer jezelf
Weet waar je goed in bent! Zet je sterke eigenschappen op papier en leg dit voor aan vrienden en klanten. In hoeverre herkennen ze jou in dit beeld? Dit kan confronterend zijn, maar alleen zo kun je er achter komen waar je kracht ligt. Wees niet te bescheiden, maar wees wel realistisch in wat aangeeft goed te kunnen. Blijf vooral jezelf: jij als persoon bent uniek, jij als Zelfstandig Professional bent dat dus ook.
2. SEO
Zorg ervoor dat je gevonden wordt. Hiervoor kun je Search Engine Optimization (SEO) toepassen. Dit wil zeggen dat je je website of bijvoorbeeld je LinkedIn-profiel aanpast aan hoe je gevonden kan worden door zoekmachines. Gebruik dus woorden die bij jou passen én waar veel op gezocht wordt. Meer weten? Een expert op het gebied van SEO is searchenginewatch.
Als je op LinkedIn-keywords gebruikt die volledig omschrijven waar jij goed in bent, zul je sneller gevonden worden. Vermijd cliches als ‘teamplayer’ en nietszeggende woorden als ‘creatief’. Maak het concreet met voorbeelden van opdrachten of projecten. Vertel per project wat jouw rol was en hoe jij het verschil hebt gemaakt.
3.Verbreed je netwerk
Een groot netwerk is essentieel voor elke ZP’er. Let wel, het gaat niet alleen om de hoeveelheid contacten, maar ook om de kwaliteit. Niet alleen veel, maar vooral de juiste mensen in je netwerk zijn nuttig. Van andere ondernemers kun je namelijk leren. Vraag advies over hoe zij zich onderscheiden. Houd ook je concurrentie in de gaten, zo weet je waar zij zich op richten en dus waar jouw kansen liggen.
4. Verdiep je in marketing
Als ZP’er heb je vaak geen budget voor directe marketingstrategieën als advertenties of grote mailings. Richt je dus liever op relatiemarketing en Public Relations (PR). Relatiemarketing betekent dat je van je bestaande klanten ambassadeurs maakt. Via mond-tot-mondreclame kunnen zij je weer nieuwe klanten opleveren. Deel dus visitekaartjes uit en zorg voor een nette, overzichtelijke website of LinkedIn-pagina.
Je kunt ook PR inzetten om met jouw dienst in de pers te komen. Ben jij expert op een bepaald onderwerp? Schrijf blogs en laat je interviewen door bijvoorbeeld vakbladen. Denk er wel aan dat je voor een journalist met iets nieuwswaardigs moet komen. Denk aan nieuw inzicht over een bepaald onderwerp of duiding van nieuws over jouw werkgebied.