Verwarming

Feenstra bevindt zich in enorm veranderende markt

The Internet of Things, de filosofie dat alles in de nabije toekomst online met elkaar in contact staat en gegevens uitwisselt, dringt door in alle markten. Voorspelt wordt dat woningen binnen afzienbare tijd voor een groot gedeelte zelfsturend zijn. Installatiebedrijf Feenstra, met name bekend van de levering en onderhoud van cv-ketels, bereid zich hierop voor.

Paul van Leeuwen en Sebas Krijgsman, presentatoren van ZP Radio, ontvangen in de studio Michiel Pennings (Project Manager E-commerce) en Mirjam Visser (Communicatieadviseur) van Feenstra. Feenstra, dat zzp opdrachten via HeadFirst invulling geeft, bevindt zich in een enorm veranderende markt. Michiel Pennings: “Ook cv-ketels gaan mee in de wereld van the Internet of Things. Alles heeft verbinding met WiFi. Ketels en thermostaten beginnen te communiceren. Onze markt is minder traditioneel dan het lijkt.”

Hoe bereidt Feenstra zich voor op deze veranderende wereld?
Pennings: “Klanten nemen bij ons een onderhoudscontract. Dat doen we nu op een intervalbasis van één keer per twee jaar. Hoe mooi is het als jouw cv-ketel via de thermostaat een signaal afgeeft aan je serviceprovider Feenstra, waarbij wij precies zien wat er in de cv-ketel gebeurd. Vervolgens kunnen we een monteur gericht naar je toesturen. Daar bereiden we ons op voor.”

Het personeel van Feenstra moet uiteraard ook voorbereid worden op deze ‘nieuwe wereld’. Pennings: “Dat klopt. Monteurs maken al gebruik van iPads en we hebben een app die monteurs ondersteunt bij de klant. Dat zijn eerste stapjes. Waar we sinds kort mee bezig zijn, is een nieuwe innovatieve thermostaat: Nest, wat eigendom is van Google. We zijn ermee begonnen die te installeren bij klanten. We hebben een groep installateurs geselecteerd voor een pilot. Door ze mee te nemen in de technologie snappen ze dat dit gaat komen en dat het niet meer weggaat.”

Feenstra huurt Zelfstandig Professionals in. Waarom?
Feenstra is één van de meer dan vijftig opdrachtgevers van HeadFirst. Ze huren op diverse gebieden zzp’ers in. Mirjam Visser: “We hebben te maken met seizoensinvloeden. In de winter hebben we meer monteurs nodig. Die huren we in. Ook voor ons call center en administratieve taken huren we mensen in.”

Pennings vult aan: “Bepaalde expertise wil je in huis hebben, in vaste dienst. Daarnaast werken we bij met een vaste set van experts om ons heen. Vanuit mijn vakgebied marketing vind ik het prettig zaken te doen met zzp’ers. Voorheen werkten we altijd met grote adviesbureaus, maar met zzp’ers is het prettiger werken. Ze zijn flexibel inzetbaar, het is snel schakelen en het commitment is hoog. Daarom werken we bij Feenstra steeds vaker en liever met zzp’ers.”

Luister de complete uitzending over Feenstra op zpradio.nl.

Registreer je in HeadFirst Select voor alle zzp opdrachten.

Bart van der Geest