De 27-jarige internetexpert Danny Mekić is met zijn strategisch adviesbureau NewTeam in 2009 uitgeroepen tot meest succesvolle jonge ondernemer. Hij geeft graag zijn haakse visie op de digitale wereld en is al sinds zijn twaalfde bezig als internetondernemer. Grote bedrijven vragen hem om hen te helpen met digitalisering, het bouwen van apps en allerlei andere zaken die bij de nieuwe wereld horen. Hoe ziet de toekomst eruit volgens deze internetexpert?
Bezuinig niet op innovatie
‘‘Grote bedrijven maken gebruik van externe adviseurs, om zo hun problemen op te lossen. Vóór de economische crisis ging het om adviezen die tot meer winst en groei moesten leiden, maar door de crisis is het advies meer gericht op ‘minder verlies maken’ en ‘minder snel krimpen’. Innoveren betekent juist op de korte termijn winst inleveren. Doordat ze willen bezuinigen, kiezen veel bedrijven ervoor om langzaam te sterven in plaats van iedere dag gezonder te worden.’’
Meer van hetzelfde
Als je het hebt over innovatie, denk je al snel aan techniek. Worden we eigenlijk altijd beter van nieuwe technologie? Danny: “Ik vraag me af of we met het gebruik van smartphones, -watches en -screens nog wel de baas kunnen blijven over onze eigen gedachtes. ‘’Ik gebruik Facebook graag als voorbeeld. Mensen met voor jou ‘oninteressante’ content komen niet in je tijdlijn voor. Door mensen alleen te laten zien wat ze willen, worden gebruikers zo lang mogelijk gebonden aan het schermpje. Op de lange termijn heeft dit gevolgen voor de samenleving. We worden minder creatief: we vinden dezelfde dingen leuk als anderen en krijgen dezelfde gedachten als een anderen.’’
Devolutie
Danny probeert zich juist zo veel mogelijk te verbreden en verdiepen. ‘‘Ik heb expres verschillende krantenabonnementen, om ook tot voor mij oninteressante informatie te komen. Als ik alleen maar gebruik maak van Blendle, schaf ik alleen de artikelen aan die mij aanspreken. Vandaag de dag wordt je steeds iets meer van wie je al bent. Dat is devolutie!’’ Daarom hoopt Danny op een nieuwe markt waarin prikkels juist worden afgeschermd, om het hebben van eigen gedachten te stimuleren.
‘‘Bedrijven en startups creëren vaak apps of producten waar geen vraag naar is,” vindt Danny. “Van alle bestaande apps kost 90 procent je geld of tijd, zonder dat het een oplossing biedt voor een bepaald probleem. Er wordt dus kennis en ervaring ingezet voor het oplossen van pseudoproblemen.” Wat zou wel een goede app zijn? ‘‘Een app die zorgt voor minder notificaties op een dag, dat zou handig zijn.’’
Minder IT
Door de toenemende vraag naar IT, ontstaat er een tekort aan IT-specialisten. ‘‘Er moet minder gebruik worden gemaakt van IT en meer van mensen. ‘’ Zo geeft hij als voorbeeld de tunnel onder het Rijksmuseum. ‘‘In die tunnel mogen geen brommers rijden. Om dit te controleren wilt de gemeente camera’s ophangen die jaarlijks rond de 150.000 euro gaan kosten met eenmalige kosten van 229.000 euro. Voor dat geld kunnen er ook vijf mensen worden ingezet die bekeuringen uitdelen aan de brommerbestuurders. Zij kunnen daarnaast ook zorgen voor sociale controle en het helpen van toeristen. Misschien zorgt dit niet voor een complete dekking van het brommerprobleem, maar er worden meer problemen mee opgelost. De werkloosheid wordt aangepakt en mensen zullen zich veiliger voelen op straat.’’
‘‘We moeten inzien dat IT niet altijd de oplossing is voor een probleem. De IT is het sluitstuk van de verlichting, terwijl de start van de verlichting aangaf dat iedereen zich mag uiten zoals hij wilt. Nu zijn we eindelijk zover dat de IT ons kan helpen met dingen die we zelf niet kunnen. We moeten uitkijken dat wij geen verlenging worden van de IT-wereld, in plaats van andersom.’’