Concurrent of collega? (2)

Jezelf verenigen in een collectief: verspilling van tijd en geld, of juist een nuttige investering? Maya Koolmees zet in haar blog de voor- en nadelen op een rij.

Zelfstandigen weten elkaar steeds vaker te vinden, schreef ik in mijn vorige  blog. Alleen is maar alleen en samen sta je sterk. Vanuit dat oogpunt zijn zelfstandigen zich de laatste jaren steeds vaker gaan verenigen. Een paar jaar geleden was er een flinke opkomst van commanditaire vennootschappen (c.v.’s) en maatschappen. Een rechtsvorm waarbij zelfstandigen zich verenigen met een juridische grondslag. Maar ook de informelere netwerkkringen of bijeenkomsten komen steeds vaker voor.

Tweedeling

Wat is nu het voordeel of nadeel van zo’n al dan niet formele vereniging van zelfstandigen? Voor je ergens toetreed, wil je natuurlijk weten wat de toegevoegde waarde is en wat eventuele kosten zijn van zo’n initiatief. En dan blijkt al snel de tweedeling in deze initiatieven.

Deze zijn namelijk vrij eenvoudig te splitsen in hoge kosten / weinig toevoeging en weinig kosten / zinvolle toevoeging. Er zijn veel nutteloze, georganiseerde verbanden voor zelfstandigen waarbij je avonden oeverloos ‘netwerkt’ met elkaar tegen hoge instapkosten, en waar weinig concreets uitkomt. Aan de andere kant vind je samenwerkingsverbanden die geen heil zien in borrelavonden en strandmiddagjes, maar waar men elkaar simpelweg altijd aan opdrachten helpt.

Wij-gevoel

Waar je voorkeur naar uitgaat is je eigen persoonlijke keuze, er is geen goed of slecht. Als je je als zelfstandige eigenlijk best eenzaam voelt, dan is het logisch om te linken met een constructie waarin het wij-gevoel voorop staat.

Maar misschien ben je wel het type zelfstandige dat het uitstekend alleen redt en zo’n collectief maar lastig vindt. Juist dat onderlinge afstemmen en rekening met elkaar houden, is wat je ertoe gebracht heeft om voor jezelf te starten!

Kritisch kijken

Natuurlijk moet je wel altijd kritisch kijken naar de uiteindelijke toegevoegde waarde. Zoek je alleen maar dat sociale gedeelte, dan kun je je uitstekend aansluiten bij een collectief. Maar mocht je er méér uit willen halen op zakelijk gebied, let dan op de gevraagde betalingen en de mogelijke opbrengsten. Pas op: er zijn collectieven die, indien er ooit een opdracht uit volgt, een immens bedrag aan fee vragen ‘omdat het immers aan het collectief te danken is en de inkomsten dus daarnaartoe moeten vloeien’. Dergelijke constructies, daar kun je als kleine zelfstandige heel goed zonder.

Zelf heb ik geen behoefte aan het linken met (en betalen aan) dergelijke initiatieven. Opdrachten onderling melden is altijd leuk, beide kanten op, maar er commercieel beter van worden laat ik graag over aan de professionele intermediairs. Bij zulke intermediairs kun je meestal ook terecht om te netwerken. Dat gevoel van onderlinge samenhang zit dus ook wel goed.

 

Bart van der Geest, manager marketing & communicatie

Bart van der Geest (1988) is sinds 2010 actief voor HeadFirst. In dat jaar rondde hij zijn HBO-opleiding Management, Economie & Recht, met specialisatie in Marketing, af. Na diverse functies vervuld te hebben binnen onze organisatie, werd hij in 2015 manager marketing & communicatie. Van hieruit is Van der Geest verantwoordelijk voor alle intern- en externe communicatie, PR en marketing-activiteiten van HeadFirst.