Een brancheonderzoek, hoe pak ik dat aan?
Een brancheonderzoek is een belangrijk onderdeel van je ondernemingsplan. Als je start met een bedrijf of een nieuwe markt wilt aanboren is het heel belangrijk om de branche goed in kaart te brengen voor jezelf. Maar hoe doe je dat? Een stappenplan.
Starters en stoppers
Stap 1 van je brancheonderzoek: Onderzoek hoeveel starters en stoppers er jaarlijks zijn in de branche. Gebruik hiervoor de branchewijzer van de Kamer van Koophandel (KvK), die je specifiek kunt gebruiken voor jouw sector, subsector en branche. Hiermee heb je direct een handig overzicht van het aantal starters en stoppers door de jaren heen, de gemiddelde omzet in je branche en informatie over de bijpassende brancheverenigingen.
Omzet
Stap 2 van je brancheonderzoek: Onderzoek de gemiddelde omzet in de branche. Vraag jaarrekeningen en uittreksels van bedrijven uit je branche op via het Handelsregister van de KvK. Maken de meeste bedrijven winst, neemt de gemiddelde omzet af of juist toe? Natuurlijk bepaalt dit niet volledig jouw kans van slagen, maar het geeft je wel richting.
Concurrentie
Stap 3 van je brancheonderzoek: Begin met een concurrentieanalyse . Wie zijn of worden jouw concurrenten in de branche? Met behulp van de jaarrekeningen en uitreksels die je bij het Handelsregister hebt opgevraagd, bekijk je de bedrijfsgegevens van je branchegenoten. Door te bekijken op welke doelgroep zij zich richten, welke producten of diensten ze hebben en wat hun prijs is, krijg je een beter beeld van je concurrenten. Dit is de eerste stap van een eventueel diepere concurrentieanalyse.
Trends
Stap 4 van je brancheonderzoek: Bekijk de ontwikkelingen en trends in de branche. Combineer cijfers en verwachtingen van je branchevereniging en CBS (StatLine) om een overzicht te maken van de trends en ontwikkelingen in je branche. Hoe zit het met het aanbod van personeel in je branche, neemt de concurrentie vanuit andere sectoren toe? Adviseurs van het Instituut voor het Midden- en Kleinbedrijf kunnen je ook helpen, zij hebben branche- en regiospecifieke deskundigheid.
Daarna: marktonderzoek
Na je verkenning van de branche, is het tijd voor marktverkenning. Dat kan met een marktonderzoek. Onderzoek wie je klanten zijn, waar je ze kunt vinden en hoe je ervoor zorgt dat ze je bedrijf vinden.