Zzp’ers verdienen flexibiliteit, maatwerk en kwaliteit
Jarenlang hebben dienstverleners de zzp’er, die we bij HeadFirst graag zelfstandig professional noemen, als specifieke doelgroep links laten liggen. De laatste jaren komt daar eindelijk verandering in. Dat werd tijd, want op dit moment zijn er in Nederland meer dan 800.000 zzp’ers. Naar schatting zijn dat er in 2020 een miljoen. Een enorm potentieel aan klanten voor veel bedrijven. Maar wat wil die zelfstandig professional (zp’er) nou eigenlijk? Wat verwacht hij van producten en diensten? Wat we in ieder geval zeker weten is dat ze niet over één kam kunnen worden geschoren met de rest van werkend Nederland.
Een ander leven
Zp’ers leiden een compleet ander werkend leven dan iemand in vaste dienst. Pakkende voorbeelden daarvan lees ik sinds kort elke maand in VrijeStijl Magazine, waar in de rubriek Vast vs. Flex het verschil aangeduid wordt tussen een werknemer en zelfstandige met hetzelfde beroep. Met name het verschil in zekerheid en continuïteit heeft invloed op belangrijke aspecten van hun leven. Van mogelijkheden tot zelfontplooiing tot keuze in werkweekindeling. Maar ook in zakelijke aspecten zitten enorme verschillen, denk aan het afsluiten van een hypotheek, het opbouwen van pensioen, het regelen van mobiliteit en het afsluiten van bijvoorbeeld een aansprakelijkheids- en arbeidsongeschiktheidsverzekering. Verschillen in negatieve zin voor de zp’er wel te verstaan. Probeer als zelfstandig professional maar eens een hypotheek af te sluiten, a hell of a job. Idem met een betaalbare beroepsaansprakelijkheidsverzekering. En zo kan ik nog wel even doorgaan.
Verbazingwekkend
Dit verbaast me. Tot op heden slagen aanbieders van hypotheken, pensioenen, verzekeringen en mobiliteit er niet in producten en diensten te ontwerpen die door grote groepen zp’ers geadopteerd worden, positieve uitzonderingen daar gelaten. Zo las ik laatst in het Financieele Dagblad dat nog maar weinig zelfstandig professionals in de nieuwe pensioenproducten (van o.a. Bright Pensioen en Brand New Day) stappen die sinds begin dit jaar op de markt zijn. Daarnaast zie ik weinig verzekeraars die afstappen van logge jaarcontracten. Ze blijven allemaal hangen in hun standaard producten, die ze hoogstens een beetje naar links of rechts aanpassen. Het aantal zp’ers dat gebruik maakt van leaseproducten is marginaal. Ondanks dat lease in principe een prima oplossing zou kunnen zijn om de fluctuaties in het mobiliteitsvraagstuk van een zp’er op te vangen. Voor de ene opdracht gaat hij drie dagen in de week van Zwolle naar Utrecht, vervolgens zit hij een maand zonder opdracht en daarna moet hij steevast vijf dagen per week naar hartje centrum Amsterdam voor zijn opdrachtgever. In een tijdsbestek van 6 maanden. Constant een auto voor de deur hebben, en daarmee doorlopende kosten, is voor een zp’er niet handig in zo’n situatie. Een flexibel leaseproduct dat dit oplost, heb ik nog niet gezien.
Positief
Het is niet allemaal kommer en kwel. Zo is de poging van Bright en Brand New Day voor een zzp-pensioenproduct (nog) geen daverend succes, maar absoluut dapper te noemen. Ik ben ervan overtuigd dat er onder verschillende groepen zp’ers absoluut behoefte aan is. Daarnaast zie ik de eerste hypotheekaanbieders opkomen die maatproducten bieden voor de zp’er en pretenderen de flexibiliteit te bieden die de zp’er nodig heeft. Florius is er daar één van. Zij hebben de acceptatievoorwaarden voor een hypotheek aangepast, zodat zp’ers eerder in aanmerking komen voor een passende hypotheek. Zo kunnen ook zp’ers die minder dan drie jaar als zelfstandige aan het werk zijn toch een hypotheek afsluiten, wat voorheen schier onmogelijk was. Een goede ontwikkeling. Sinds kort is er ook ZP Services, dat financiële- en verzekeringsproducten voor zp’ers verenigd heeft. Zo is er nu een beroeps- en bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering (BAV) die je aan en uit kunt zetten. Heb je een opdracht, dan meld je je aan. Zit je even zonder opdracht, dan zeg je het per direct op. Oftewel, geen inkomsten, geen kosten.
Geen inkomsten, geen kosten
Voortbordurend op die gedachte. Neem het voorbeeld van een zp’er die de eerste vier maanden van het jaar een opdracht heeft, vervolgens drie maanden geen klus heeft en de laatste vijf maanden van het jaar wel weer aan het werk is. In de maanden dat hij opdrachtloos is, heeft hij geen inkomsten maar lopen zijn kosten voor allerlei diensten door. De meeste zp’ers bouwen gelukkig een buffer op waarmee ze deze maanden kunnen overbruggen, maar dat lukt niet altijd. Los daarvan, als een zp’er zijn kosten kan beperken en daarmee zijn concurrentiepositie t.o.v. andere zp’ers en professionals kan verbeteren, is dat alleen maar gunstig.
Flexibiliteit en kwaliteit
Het moge duidelijk zijn: one size fits all-producten werken niet voor de zp’er. Producten die bij mkb’ers misschien goed aanslaan, kunnen voor zp’ers zomaar compleet onnuttig zijn. Het vraagt om een gerichte aanpak. Flexibiliteit bieden, daar gaat het om. Naast kwaliteit uiteraard. Dit zouden de aanbieders van verkeringen, pensioenen, hypotheken en mobiliteitsproducten zich beter moeten realiseren. De honderdduizenden zelfstandig professionals zouden hierbij gebaad zijn.