Wordt tijdelijke inhuur de norm voor de Nederlandse arbeidsmarkt?

Wordt tijdelijke inhuur de norm voor de Nederlandse arbeidsmarkt?

Steeds meer werkenden beginnen voor zichzelf en kiezen voor tijdelijke inhuur. De keerzijde: het sociale aspect die traditionele organisaties bieden raakt verloren. Of toch niet? Sebas Krijgsman en Paul van Leeuwen gaan in het ZP Radio programma HoofdZaken in gesprek met Leonard Millenaar, zelfstandig organisatieadviseur en Hoofdredacteur Management & Consulting, over de gig economie en de daarmee gepaarde opkomst van communities.

Tijdelijke inhuur: geen banen maar projecten

Millenaar klimt met grote regelmaat in de pen, wat hem zelfs een ROA Professionele Publicatieprijs opleverde. Twee recente artikelen die hij schreef gingen over de uit de VS overgevlogen ontwikkeling: de gig economy. Millenaar: “In deze economie bestaat een carrière uit een aaneenschakeling van verschillende korte klusjes of projecten. Een vast dienstverband behoort tot het verleden. De ‘gig worker’ wordt bovendien vaak ondersteund door digitale platforms, zoals bijvoorbeeld Uber, Helpling en Deliveroo.”

“In een gig economie wordt tijdelijke inhuur gezien als de norm.”
– Leonard Millenaar, Zelfstandig organisatieadviseur en Hoofdredacteur M&C

Traditionele organisaties

Millenaar geeft aan dat het aantal zelfstandige professionals in de zakelijke dienstverlening sterk toeneemt: “De nieuwe generatie heeft niet de behoefte jarenlang te investeren om partner te worden bij een grote organisatie, maar wenst autonomie en flexibiliteit en wil van begin af aan een zinvolle bijdrage leveren.” Toch stelt Millenaar dat de gig economy niet direct het einde van traditionele organisaties betekent. “Flexibele arbeid is niet voor alle sectoren geschikt, maar met de komst van online platforms zal de toegevoegde waarde van sommige organisaties wel ter discussie komen te staan. Algoritmes nemen hun klassieke taken van arbeidsverdeling en coördinatie over.” Verder waarschuwt Millenaar dat ondernemen lang niet voor iedereen is weggelegd: “Buiten het feit dat jij zelf moet zorgen voor je vakontwikkeling, zaken zelf moet organiseren en discipline moet hebben, kan zelfstandig ondernemen soms eenzaam zijn.”

Opkomst communities

Millenaar schrijft in zijn artikel ‘Opkomst van communities van zelfstandige professionals’ over de behoefte aan verbinding onder Zelfstandig Professionals en hoe deze leidt tot het ontstaan van (online) communities en coworking spaces. Millenaar: “Elkaar opzoeken biedt verschillende voordelen: delen van kennis en vaardigheden, het opbouwen van een netwerk, het realiseren van schaalvoordelen en gezamenlijke acquisitie. Veel zelfstandigen zijn heel open naar elkaar in het benutten van deze voordelen, ondanks dat zij toch ook concurrenten van elkaar zijn.” Volgens hem is kennis als zodanig vaak geen concurrentievoordeel, wel hoe deze vervolgens wordt toegepast en vermarkt.

“Mensen zijn groepsdieren en hebben daarom toch de behoefte met anderen op te trekken.”
– Leonard Millenaar – Zelfstandig organisatieadviseur en Hoofdredacteur M&C

Review als basis

Een risico van de gig economy is dat het online platform de overhand neemt en reviews van opdrachtgevers leidend maakt. Millenaar: “Wat als jij twee of drie keer een slechte referentie hebt, terecht of niet? Dan is het nog maar de vraag of het algoritme jou nog wel naar boven laat komen als potentiële kandidaat bij een volgende opdracht. Dit maakt het systeem buiten efficiënt ook heel koud en kil.”

Vooruitblik

Millenaar is nog lang niet klaar met deze thematiek. Binnenkort publiceert hij zijn derde artikel hierover met als onderwerp ‘de betekenis van de gig economie voor traditionele organisatie’. “Je ziet dat veel organisaties al werken met een flexibele schil. Ik ben benieuwd hoe organisaties zich verder ontwikkelen, zeker als het aantal zelfstandig professionals blijft toenemen”, aldus Millenaar.

Beluister de volledige radio-uitzending met Leonard Millenaar hieronder.

Bekijk op de website van ZP Radio ook eerdere uitzendingen van HoofdZaken.

Natasja Spooren, medewerker marketing & communicatie

Natasja Spooren (1990) is sinds 2018 werkzaam bij HeadFirst. In 2011 nam zij haar hbo-diploma in ontvangst, waarna zij bij diverse organisaties een marketing & communicatie functie bekleedde. Als medewerker marketing en communicatie houdt zij zich bezig met alle facetten van externe communicatie en PR.