WeGoSTEM: robot bouwen en programmeren in de klas
Het werven van jong, veelal schaars, talent dat midden in hun studie zit of recent is afgestudeerd is een strategie die – door de steeds schaarser wordende arbeidsmarkt – steeds vaker wordt toegepast. Volgens Laurence Schuurman, mede-initiatiefnemer WeGoSTEM, kunnen organisaties deze kinderen nóg eerder de hand reiken namelijk al op de basisschool. Vanuit deze gedachte startte zij vorig jaar, samen met Dwengo, het initiatief WeGoSTEM. Sebas Krijgsman en Myranda Dyck gaan hier in het ZP Radio programma HoofdZaken met haar over in gesprek.
Over de grenzen heen
Van 6 tot 21 oktober struint WeGoSTEM de Belgische scholen af om kinderen tussen de 10 en 12 jaar te enthousiasmeren voor techniek. In 2017 maakte het initiatief haar debuut en verwelkomde toen al ruim 5.000 kinderen voor de door de organisatie ontwikkelde workshop. Dit jaar ligt de ambitie nog hoger. “Wij hopen 10.000 kinderen te bereiken, niet alleen in België maar ook in het buitenland. Deze ambitie rollen wij in de toekomst nog verder uit, uiteraard hoort ook Nederland in het rijtje thuis”, vertelt Schuurman enthousiast.
Maar wat is WeGoSTEM? Schuurman legt uit: “Tijdens een workshop leren de kinderen een ArtBot te maken aan de hand van een bouwpakket, welke zij met behulp van logica aan de praat moeten krijgen. De ArtBot is een robot die zelfstandig een mooie tekening kan maken. Het is aan de kinderen om de robot mechanisch te bouwen, de elektronica aan te sluiten en een stukje te programmeren.”
“Met WeGoSTEM willen wij ook de leraren laten zien dat ICT helemaal niet zo moeilijk is als gedacht.”
Laurence Schuurman, initiatiefnemer WeGoSTEM
Schaarse profielen
De schaarste aan IT-professionals neemt toe en deze trend zet de komende jaren nog verder door. Dit initiatief speelt hier feilloos op in. “De naam WeGoSTEM is overgevlogen uit de VS en staat voor Science, Technology, Engineering and Math (STEM). Dit is de naam voor profielen waar nu al veel schaarste heerst en in de toekomst nog grotere problemen voor verwacht worden”, verduidelijkt Schuurman. “Om de situatie echt aan te pakken, moeten wij beginnen bij de bron. Dit houdt in dat je juist bij jonge kinderen al probeert de mindset te veranderen, niet pas op de Universiteit.”
Zij werd eerder dit jaar door Data News uitgeroepen tot Young ICT Lady of the Year 2018 en kan zo een goede voorbeeldrol aannemen. “Ik hoop met WeGoSTEM deze profielen ook bij jonge meisjes onder de aandacht te kunnen brengen, zodat de klassen met een evenredig aantal jongens als meisjes gevuld zijn.”
“Het uitgangspunt van het initiatief is het proces van studie tot loopbaan te verbeteren.”
Laurence Schuurman, initiatiefnemer WeGoSTEM
Vrijwilligers gezocht
De problematiek van de STEM-profielen wordt door het Ministerie van Onderwijs met beide handen aangepakt, bijvoorbeeld door het onderwijs daarop aan te passen. Maar volgens Schuurman is het niet alleen aan de Overheid om hiermee aan de slag te gaan. Schuurman: “WeGoSTEM kan met hulp van diverse sponsors, waaronder HeadFirst, ook haar steentje bijdragen.”
Als organisatie op een andere manier de handen uit de mouwen steken? Wordt vrijwilliger! Schuurman kan het niet genoeg van daken schreeuwen: “WeGoSTEM begint bij de vrijwilligers, zonder hun hulp heeft het initiatief geen kans van slagen. Ons doel is 650 vrijwilligers bij elkaar te krijgen, maar extra handjes kunnen wij altijd goed gebruiken.” Ter voorbereiding aan de workshop, volgen vrijwilligers een drie uur durende opleiding, waarna zij met twee andere vrijwilligers aan de slag kunnen op één school naar keuze. ”Vrijwilligers hoeven geen diploma’s of specifieke technische vaardigheden te hebben. Het neemt bij de kinderen juist de angst weg als je geen IT-achtergrond hebt.”, aldus Schuurman.
Meewerken aan dit mooie initiatief? Geef je hier op als vrijwilliger!
Beluister de volledige radio-uitzending met Laurence Schuurman hieronder.
Bekijk op de website van ZP Radio ook eerdere uitzendingen van HoofdZaken.