Cyberrisico’s – Voorkomen is beter dan genezen

Cyberrisico’s – Voorkomen is beter dan genezen

Steeds meer mensen krijgen te maken met online criminaliteit, blijkt uit de Veiligheidsmonitor 2021 van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Als slachtoffer kun je te maken krijgen met kosten die je misschien helemaal niet aan had zien komen. Wat kun jij doen om hierop voorbereid te zijn?

In 2021 gaf 17% van de Nederlanders van 15 jaar en ouder – bijna 2,5 miljoen mensen – aan slachtoffer te zijn geweest van online criminaliteit, zo meldt het CBS. Meldingen over hacken (7%) en aankoopfraude (10%) kwamen het meeste voor. Mensen in de leeftijdsgroep 15 tot 25 jaar zijn het vaakst slachtoffer van het hacken van een account of apparaat, gevolgd door mensen van 25 tot 45 jaar oud.

Minimaliseren van risico’s
Voor een opdracht voer je veel werkzaamheden online uit op een computer, laptop of telefoon. Daardoor loop je meer risico om slachtoffer te worden van online criminaliteit. En dat terwijl je absoluut niet wil dat gevoelige informatie in handen komt van andere partijen. Daarin is het belangrijk het risico om gehackt te worden zoveel mogelijk te minimaliseren. Een aantal tips:

  • Installeer een goed antivirus programma op je computer of laptop;
  • Maak regelmatig een back-up van kritische gegevens via Microsoft OneDrive, Google Drive, iCloud, Azure Recovery Services Vault of Amazon;
  • Draai je maandelijkse software updates;
  • Gebruik twee- of multifactor authenticatie voor toegang tot je e-mail en remote access.

Toch de pineut?
Helaas is het niet altijd mogelijk om online criminaliteit helemaal buiten te sluiten. Gelukkig heb je hiervoor een verzekering tegen cyberrisico’s. Deze helpt jou als je geraakt wordt door een beveiligingsbreuk, cyberaanvaal, cyberbedrog, cyberfraude of hacking. Verder ben je gedekt voor jouw digitale aansprakelijkheid en kosten zoals het verder beperken van schade, het herstellen van verloren data, software, jouw reputatie én misgelopen omzet.

Bij HeadFirst krijg je als zp’er de kans om deze verzekering af te sluiten via onze partner Alicia Benefits, zodra je een opdracht start. Je profiteert hiervan als onderdeel van onze Professionals services, in de vorm van Premium en Excellent. Kijk hier voor meer informatie of neem contact op met één van onze fieldmanagers via 023 – 56 856 30. Zij vertellen je er graag meer over!

Natasja Spooren, medewerker marketing & communicatie

Natasja Spooren (1990) is sinds 2018 werkzaam bij HeadFirst. In 2011 nam zij haar hbo-diploma in ontvangst, waarna zij bij diverse organisaties een marketing & communicatie functie bekleedde. Als medewerker marketing en communicatie houdt zij zich bezig met alle facetten van externe communicatie en PR.