Transparantie brengen in de inhuurmarkt

Transparantie brengen in de inhuurmarkt

In zijn zoektocht naar een nieuwe opdracht stuitte Zelfstandig Professional Bas van Oers op de complexiteit van en wildgroei aan marktplaatsen, brokers, bemiddelaars en jobboards. Om duidelijkheid voor zichzelf te creëren, bracht hij per organisatie in kaart hoe het inhuurproces verloopt: welke inhuurmarktplaats wordt gebruikt, of met welke brokers is een raamcontract gesloten. Gelukkig hield hij het resultaat niet voor zichzelf, maar besloot hij deze informatie toegankelijk te maken via de inhuurkaart.nl. In het ZP Radio programma HoofdZaken vertelt hij aan Sebas Krijgsman (ZP Radio) en Paul van Leeuwen (HeadFirst) over het initiatief.

De missie van inhuurkaart.nl is de Nederlandse inhuurmarkt transparant en overzichtelijk maken. Van Oers legt uit dat het platform op twee manieren gebruikt kan worden. “Zelfstandig Professionals die zich oriënteren op een nieuwe opdracht kunnen de zoekfunctie ‘Ik zoek een eindklant (opdrachtgever)’ gebruiken. Deze werkt op basis van drie vragen; waar wil je werken, wat is je vakgebied en wat voor klanten zoek je. Het resultaat is een overzicht van Opdrachtgevers, met daarbij aangegeven of ze een inhuurmarktplaats hebben of met welke brokers zij werken. Mocht de professional zelf al een interessante opdracht hebben gezien, dan is het ook mogelijk om via inhuurkaart.nl na te gaan waar je het beste op de opdracht kunt reageren en welk inhuurproces eraan gekoppeld is.”

“Inhuurkaart.nl biedt geen opdrachten, wij helpen alleen Zelfstandig Professionals op weg naar Opdrachtgevers.”
– Bas van Oers, initiatiefnemer Inhuurkaart.nl

Onnodige ketenvorming

Van Oers merkt dat partijen soms nog terughoudend zijn om deze transparantie op te zoeken. “Ik vind het apart dat organisaties te veel geld uitgeven aan externen door doorleenconstructies te accepteren. Tegenwoordig zijn hoge marges uitzonderingen, maar het komt nog steeds voor”, stelt Van Oers. Ook voor professionals vormen deze hoge marges een gevaar. “Op het moment dat een bemiddelingsbureau 20 tot 25 procent vraagt, wordt de kans op een uitnodiging voor een intakegesprek vele malen kleiner. Tarief is tenslotte vaak nog een doorslaggevende factor. Het is dus zowel in het belang van de professional als de opdrachtgever om de inhuurketen zo kort mogelijk te houden”, legt Van Oers uit.

Naast het scherpe toezicht op het tarief, maakt ook de platformeconomie het er niet makkelijker op voor Zelfstandig Professionals. Van Oers: “Opdrachtgevers selecteren – naast het tarief – op basis van het voldoen aan eisen en wensen. Voldoe je niet aan de gestelde werkervaring? Dan wordt je al snel (automatisch) afgewezen, ongeacht of je de vaardigheden misschien wel hebt.”

“Ik geloof in een open en vrije markt. Het is onbegrijpelijk dat er nog zoveel schimmigheid en vaagheid heerst.”
– Bas van Oers, initiatiefnemer Inhuurkaart.nl

Belangeloos en onafhankelijk

In het vullen van inhuurkaart.nl zijn al veel uren gestoken, maar niet zonder resultaat. Het platform kent namelijk een dekking van maar liefst 99% voor Dynamisch Aankoopsystemen. Daarnaast is Van Oers druk bezig om de mantelovereenkomsten hieraan toe te voegen. “Waar inhuurkaart.nl nu staat is nog maar het begin. Zowel de database als de functionaliteit worden  verder uitgebreid. Wij hopen met steeds meer professionals en partijen in contact te komen, zodat we inhuurkaart.nl helemaal up-to-date kunnen houden.” Van Oers onderhoudt inhuurkaart.nl volledig vanuit zijn passie en overtuiging, want een verdienmodel zit er momenteel nog niet achter. “Wij gaan ervoor om het beste en meest transparante startpunt voor freelancend Nederland te worden. De wereld gaan wij niet veranderen, maar we tonen wel hoe de wereld er nu uitziet”, aldus Van Oers.

De volledige radio-uitzending met Bas van Oers kun jij hieronder beluisteren.

Bezoek de website van ZP Radio voor eerdere uitzendingen van HoofdZaken.

Natasja Spooren, medewerker marketing & communicatie

Natasja Spooren (1990) is sinds 2018 werkzaam bij HeadFirst. In 2011 nam zij haar hbo-diploma in ontvangst, waarna zij bij diverse organisaties een marketing & communicatie functie bekleedde. Als medewerker marketing en communicatie houdt zij zich bezig met alle facetten van externe communicatie en PR.