Tips voor een intakegesprek voor een interim professional bij een opdrachtgever
Een intakegesprek als interim professional lijkt op een sollicitatiegesprek, echter zijn er toch wat verschillen. Als interimmer weet je dat jouw werkwijze en strategie om de klus succesvol te klaren anders zal zijn, dan iemand die onder contract in loondienst is. Hierdoor ben jij voor een opdrachtgever interessant, want je bent bijvoorbeeld multi-inzetbaar binnen verschillende bedrijfsonderdelen. Om deze reden zijn de verwachtingen van de opdrachtgever anders, en dus ook het intakegesprek. Het gesprek zal niet gaan over het wel of niet aansluiten op een specifieke functieomschrijving, maar wel of jij een perfecte match bent voor een bepaalde interim opdracht. Om in het intakegesprek al jouw kansen volledig te benutten en jouw potentieel tot zijn recht te laten komen, kan je in dit artikel een aantal nuttige tips nalezen.
Tijdige voorbereiding
Met een goede en tijdige voorbereiding op het interim gesprek vergroot je jouw kansen om de interim opdracht succesvol binnen te halen. Hier zijn een aantal grote winstpunten op te behalen.
Sterke en zwakke eigenschappen
Verzamel zoveel mogelijk informatie over zowel de opdracht als de opdrachtgever, zodat je nog professioneler overkomt in het gesprek. Door dit onderzoek weet je ook meteen welke van jouw sterke en zwakke eigenschappen van toepassing zullen zijn op de opdracht. Bereid je voor hoe je deze communiceert in het gesprek en let hierbij vooral op dat je zwakke eigenschappen niet teveel verbloemd. Hierdoor zal je integer en authentiek overkomen. Ontbreekt er kennis en ervaring? Bereid je voor hoe je dit positief kan onderbouwen met relevante sterke eigenschappen en hoe je jezelf ziet ontwikkelen op de ontbrekende competenties.
Gebruik STARR methodiek
Om nog zelfverzekerder over te komen als professional, is het van essentieel belang dat je de STARR methodiek in het gesprek toepast. Daarom is het belangrijk in de voorbereiding hier goed over na te denken. Denk na over een situatie dat raakvlakken heeft met de interim opdracht of met de benodigde competenties. Wat was jouw taak of verantwoordelijkheid in deze situatie? Hoe heb jij invulling gegeven aan jouw rol en wat was het eindresultaat? Was je hier tevreden over en hoe was de reactie van andere betrokkenen? Heb je goed gehandeld en wat zou je anders doen?
Bereid eigen vragen voor
Door eigen vragen voor te bereiden, benut je elke kans om jezelf beter te verkopen voor de interim opdracht. Je toont daarmee interesse in de opdracht en je zorgt voor meer dynamiek in het gesprek. Je kunt hierbij aan vragen denken als:
- Welke resultaten en deadlines worden er verwacht?
- Wat is de beschikbare capaciteit om de verwachte doelstellingen te behalen?
- Wat zijn de uitdagingen binnen het project?
- Praktische tips
Het succesvol binnenhalen van de interim opdrachten valt of staat dus met een goed voorbereiding. Om jouw intakegesprek nog soepeler te laten verlopen, zijn hier nog wat praktische tips.
Oefen het intakegesprek
Of je nu zelfverzekerd bent tijdens intakegesprekken of je vind het toch knap lastig een intakegesprek te voeren, het is altijd verstandig het intakegesprek te oefenen met een andere professional. Het voordeel hiervan is dat je meteen feedback kan krijgen op jouw voorbereiding en dat jouw gesprekspartner eventueel nog een goede aanvulling kan geven.
Optimale benutting uiterlijke presentatie
In jouw voorbereiding ben je te weten gekomen wat de cultuur is binnen het bedrijf waarvoor je de interim opdracht gaat uitvoeren. Een belangrijke praktische tip is je uiterlijk niet alleen te matchen met jouw expertise, maar ook met de cultuur van het bedrijf. Een creatieve tip hierbij is je te kleden in de kleuren van het bedrijfslogo.
Kom op tijd
Als professional is dit natuurlijk een inkoppertje. Uit professioneel oogpunt weet jij dat, wanneer je ruimschoots op tijd komt op jouw intakegesprek, je ontspannen het gesprek in kunt gaan en je meteen de sfeer van het bedrijf kunt proeven. Terwijl je wacht om ontvangen te worden, kun je direct op je gemak het reilen en zeilen binnen het bedrijf in je opnemen en op je in laten werken. Zo krijg je nog meer informatie mee over het bedrijf en kun je dit ook meenemen in het gesprek.