Een stap in het nieuwe netwerken

Een stap in het nieuwe netwerken

Netwerken voor zelfstandigen is ontzettend belangrijk. Niet alleen om in contact te komen met collega ZP’ers, ook om op de hoogte te blijven van ontwikkelingen én misschien wel aan een nieuwe opdracht te komen. Maar wat als het bijwonen van bijeenkomsten niet in jouw agenda past? Eind 2017 vond Alexander van Meel daar een oplossing op. De oprichter van De Netwerkcarrousel vertelt Sebas Krijgsman in het ZP Radio programma HoofdZaken over zijn idee voor een nieuwe manier van netwerken.

Schaalbaar model

Netwerkbijeenkomsten worden in groten getale georganiseerd. Het verkrijgen van deelnemers is vaak ook geen probleem. Toch zegt uiteindelijk 20 tot 30% af. Van Meel: “Hoe zorg je ervoor dat deze mensen elkaar alsnog ontmoeten? De behoefte om met iemand te kunnen sparren en het eigen netwerk uit te breiden is er namelijk wel.” Daarom creëerde van Meel, samen met een Developer, een systeem die ondernemers automatisch aan elkaar koppelt.

“De Netwerkcarrousel verlaagt de drempel om te netwerken voor zelfstandigen.”
Alexander van Meel, De Netwerkcarrousel

Gebruik van techniek bij het netwerken

Het doel van De Netwerkcarrousel is hetzelfde als bij ‘gewoon’ netwerken, maar wat het concept anders maakt is het achterliggende algoritme. “Bij inschrijving worden jouw NAW-gegevens gevraagd. Deze kun jij vervolgens aanvullen met specifieke branche-informatie en gewenste voorkeuren. Iedere twee weken gaat het systeem op basis van jouw gegevens op zoek, in een database van de nu 200 ingeschreven ondernemers, naar iemand die bij jou past. De contactgegevens van de gemaakte match ontvang jij vervolgens per e-mail”, aldus van Meel.

“Wees een ambassadeur voor jouw eigen netwerk.”
Alexander van Meel, De Netwerkcarrousel

Gunfactor

Volgens van Meel kunnen netwerkborrels soms spannend zijn, dat is deze manier niet. “Jij bepaalt zelf wanneer en hoe het contact wordt gelegd. Gebruik bijvoorbeeld WhatsApp, Skype of e-mail. Natuurlijk heb jij niet zomaar een nieuwe opdracht door één telefoontje, maar het biedt jou de mogelijkheid kennis te maken en raakvlakken te zoeken.” Hij vervolgt: “De belangrijkste pijlers voor netwerken zijn gunnen en vermenigvuldigen door te delen. Als jij alleen maar komt halen, dan werkt netwerken niet. Ga juist voor goede samenwerkingen en het tot stand brengen van mooie kansen!”

Beluister de volledige radio-uitzending met Alexander van Meel hieronder.

Bekijk op de website van ZP Radio ook eerdere uitzendingen van HoofdZaken.

Natasja Spooren, medewerker marketing & communicatie

Natasja Spooren (1990) is sinds 2018 werkzaam bij HeadFirst. In 2011 nam zij haar hbo-diploma in ontvangst, waarna zij bij diverse organisaties een marketing & communicatie functie bekleedde. Als medewerker marketing en communicatie houdt zij zich bezig met alle facetten van externe communicatie en PR.