Netwerken als zzp’er, 5 tips voor een succesvol LinkedIn profiel
Er is dan wel al veel gezegd en geschreven over netwerken, toch wordt het belang ervan door velen nog onderschat. Om zzp opdrachten binnen te halen, is een goed en professioneel LinkedIn profiel van onschatbare waarde. Niet alleen kan het je leiden naar die specifieke opdrachten, het biedt ook enorm veel mogelijkheden om in contact te komen met andere professionals die jou kunnen helpen bij het behalen van je zakelijke doelen.
Waarom is LinkedIn ook voor jou belangrijk?
Netwerken klinkt makkelijker dan het is en net daarom is LinkedIn van onschatbare waarde. Het geeft jou de kans om jezelf en je bedrijf in de kijker te plaatsen bij een publiek dat je op andere manieren niet of toch veel moeilijker zou kunnen bereiken. Bovendien kan je door het aangaan van connecties ook weer onder de aandacht komen van hun netwerk en zo gaat de bal helemaal aan het rollen naar online zichtbaarheid toe. Het opmaken van een professioneel en succesvol profiel vraagt dan wel je tijd en aandacht, maar de return die je ervoor krijgt is nog vele malen groter. Het zou een gemiste kans zijn hier niet in mee te gaan.
5 tips voor een succesvol LinkedIn profiel
De juiste connecties maken
Hoe uitgebreider je netwerken op LinkedIn, hoe groter je voor jezelf de kans op nieuwe zzp opdrachten maakt. Maak er dan ook werk van om, eens je pagina’s volledig op punt staan, jouw netwerk uit te breiden door connecties toe te voegen. Je mag dat aangaan van connecties best ruim zien, mensen waarmee je al samenwerkte, vrienden, familie, studiegenoten, eerdere opdrachtgevers en dergelijke meer zijn allemaal nuttige contacten. Een professionele pagina zonder connecties zou zonde zijn van de tijd en moeite.
Op de hoogte zijn van het nieuws in jouw branche
Iedere branche of sector is onderhevig aan vernieuwingen en ontwikkelingen, ook die van jou. LinkedIn is een perfect medium om op de hoogte te blijven van wat er leeft en om te kunnen deelnemen aan discussies hierover. Door groepen, hashtags en personen binnen jouw branche te volgen blijf je helemaal op de hoogte zonder dat je al te veel tijd moet steken in opzoekingen. Een goede tip is ook om zelf eens iets nieuws te posten of een mening te delen over een onderwerp. Actieve accounts met veel interactie scoren namelijk beter bij het online publiek dan slapende accounts.
Netwerken is samenwerken
Je kan ervan uitgaan dat je jouw LinkedIn profiel opgemaakt hebt en onderhoudt om zo een zzp opdracht binnen te halen, toch mag dit niet het enige opzet zijn. Netwerken is ook een vorm van samenwerken. Jij doet iets voor jouw publiek, zoals een interessante mening delen of een webinar op poten zetten en je netwerk denkt aan jou als ze een professional zoeken voor een bepaalde opdracht. Krijg je een opdracht aangeboden waar je zelf niet kan op ingaan? Deel deze even op jouw pagina om de opdrachtgever en andere zzp’ers te helpen en dan kan jij in de toekomst ook op deze manier aan leuke opdrachten raken waarvoor een andere zzp’er niet de tijd of knowhow voor heeft.
Investeer tijd in contact en communicatie
Een netwerk hebben op LinkedIn zal weinig opbrengen als jou connecties geen enkele vorm van communicatie met je hebben. Maak tijd om even een antwoord te posten op mensen die reageerden op jouw post of om te antwoorden op een bericht dat je kreeg. Doe je dit niet, dan loop je het risico dat mensen jou in de toekomst ook liever links laten liggen. Zeker voor opdrachtgevers is het een ware afknapper als ze geen reactie van je mogen ontvangen. Ook als een opdracht niet aansluit bij jouw werkzaamheden kan je maar beter een vriendelijk antwoordje formuleren. Hun volgende opdracht is misschien wel de ideale opdracht voor jou en die wil je natuurlijk niet mislopen.
Jij mag en moet gezien worden
Onbescheiden zijn mag op LinkedIn, het is belangrijk zelfs dat mensen je zien en opmerken. Heb je een mooi project afgerond, heb je een vernieuwing binnen jouw branche tot stand gebracht, staat er een belangrijke aankondiging op de agenda? Deel dit met je netwerk.
Laat een expert je helpen met het opzetten van jouw LinkedIn pagina’s
Een professioneel, zakelijk en aantrekkelijk LinkedIn profiel opmaken en onderhouden is beste een moeilijke opgave en daarom niet voor iedereen weggelegd. Social media experts zijn specialisten in het opmaken van de pagina’s aan de ene kant en in het begeleiden van het onderhouden van de pagina’s anderzijds. Professionele hulp inschakelen, is een goed idee voor wie van zichzelf weet dat hij van het hele social media gebeuren onvoldoende op de hoogte is.