Jongste en oudste generatie net zo belangrijk voor continueren van kennis binnen bedrijven

Jongste en oudste generatie net zo belangrijk voor continueren van kennis binnen bedrijven

De focus van het bedrijfsleven ligt over het algemeen bij de medewerkers in de leeftijdscategorie tussen de 35 en 55 jaar. Deze groep is de motor van het bedrijfsleven. Maar is dit wel verstandig?

Talent shortage en kennisgaten bij grote organisaties
In grote organisaties zijn het normaal gesproken de senioren die de junioren coachen, waarbij kennisoverdracht bijna vanzelfsprekend is. Maar Generatie Y gebruikt grote organisaties steeds vaker alleen nog als springplank naar een flexibel bestaan als eigen ondernemer of als Zelfstandig Professional. Ze mijden liever de hiërarchie en bureaucratie van grote organisaties. Generatie Z ziet het al helemaal niet zitten om voor een werkgever te beginnen, zij starten liever direct een eigen onderneming zodra ze de schoolbanken hebben verlaten. Dit zorgt voor talent shortage en kennisgaten bij grote bedrijven.

Senioren coachen junioren
Grote bedrijven zijn daarom genoodzaakt gebruik te maken van flexibele schillen, actievere werving en nieuwe manieren om jonge vaste medewerkers en jonge Zelfstandig Professionals te coachen en betrokken te houden. De jongste generaties Zelfstandig Professionals weten dit laatste te waarderen. Zij zijn ondanks hun hang naar flexibiliteit wel degelijk op zoek naar coaching en begeleiding in hun eigenwijze carrière.

Dit gaat niet zonder de vijfenvijftigplus generatie die op haar beurt hecht aan baanzekerheid. Voor hen is het echter moeilijk op die leeftijd nog aan een vaste baan te komen. Maar voor grote organisaties kunnen zij dus wel degelijk van grote waarde zijn. Zij kunnen fungeren als ervaren coaches die de oude wetten van het bedrijfsleven kennen en die weten hoe het is om fouten te maken. Ze hebben het geduld en de vaardigheden om jongeren te begeleiden, zodat die op een hoger niveau kunnen komen. Daarom doen bedrijven er goed aan ook substantieel te investeren in de jongste generaties Y en Z en de 55-plussers.

Voor het delen van kennis moeten de verschillende generaties daadwerkelijk samen komen, zijn lossere leiderschapsstijlen binnen de organisaties belangrijk en is het essentieel dat kennisdeling binnen organisaties wordt gestimuleerd en gefaciliteerd.

Gildeprincipe
Bij het faciliteren en stimuleren van kennisdeling kunnen externe kennisbemiddelaars een grote rol spelen. Voor hen is een MVO-functie weggelegd om de verschillende generaties Zelfstandig Professionals diverse carrièrepaden en coachingprogramma’s aan te bieden. Een goede manier om dit te doen is het gildeprincipe. Hierbij worden de 55-plussers ingezet als mentor van de jongere generaties Zelfstandig Professionals. Op deze manier kan kennisoverdracht en –behoud plaatsvinden, wordt levenslang leren gestimuleerd en worden alle generaties optimaal ingezet in een tijd van toenemende talent shortage.

Lees ook eens het boek L’entreprise les jeunes et internet over dit onderwerp.

Bart van der Geest, manager marketing & communicatie

Bart van der Geest (1988) is sinds 2010 actief voor HeadFirst. In dat jaar rondde hij zijn HBO-opleiding Management, Economie & Recht, met specialisatie in Marketing, af. Na diverse functies vervuld te hebben binnen onze organisatie, werd hij in 2015 manager marketing & communicatie. Van hieruit is Van der Geest verantwoordelijk voor alle intern- en externe communicatie, PR en marketing-activiteiten van HeadFirst.