Hoe ziet een zzp opdracht uitvoeren eruit als SEA specialist?
Als zzp’er in de (online) marketing, behoort het tot een van de meest voorkomende zzp opdrachten om als SEA specialist te worden ingezet. SEA staat voor Search Engine Advertising en betreft het betaalde segment van zoekmachine advertenties, waarbij adverteerders betalen om hun advertenties te tonen wanneer gebruikers specifieke zoekwoorden invoeren in Google of andere zoekmachines zoals Bing, DuckDuckGo en meer. In deze blog zullen we de werkwijze van een zzp’er als SEA specialist bij SEA-opdrachten bespreken.
De eerste stap die de SEA-specialist neemt, is het opzetten van de campagne. Waarbij een vereiste is dat er al Google Ad account actief is. Hierbij worden de doelstellingen van de campagne vastgesteld, bijvoorbeeld het verhogen van het aantal website-klikken, het verbeteren van de conversieratio van de website of het genereren van meer sales. Vervolgens selecteert de SEA-specialist de meest relevante zoekwoorden voor de campagne en groepeert deze in advertentiegroepen. Een goede afstemming tussen de zoekwoorden en de advertenties is van groot belang om de relevantie te verhogen en kosten te minimaliseren.
Vervolgens begint de SEA-specialist met het creëren van de advertenties. Dit gaat om het schrijven van pakkende advertentieteksten die de doelgroep aansporen om op de advertentie te klikken om vervolgens op de website te converteren. De advertenties moeten aansluiten op de zoekopdracht van de gebruiker en een duidelijke en aantrekkelijke call-to-action bevatten. Daarnaast zorgt de SEA-specialist ervoor dat de advertenties in het juiste formaat worden opgesteld en dat eventuele afbeeldingen of video’s op de juiste manier worden getoond en geoptimaliseerd.
Nadat de campagne en advertenties zijn aangemaakt, gaat de SEA-specialist verder met het instellen van het biedingsproces. Hierbij wordt het maximale bedrag bepaald dat de adverteerder bereid is te betalen voor elke klik op de advertentie. Afhankelijk van de doelstellingen van de campagne zijn er verschillende biedstrategieën beschikbaar, zoals CPC (Cost Per Click) en CPM (Cost Per Mille). De SEA-specialist zorgt er ook voor dat het budget wordt ingesteld en dat de campagne binnen het budget blijft.
Vervolgens is het tijd om de campagne live te zetten en te monitoren. De SEA-specialist houdt de prestaties van de campagne in de gaten en past indien nodig de biedingen, advertentieteksten en keywords aan.
Succes met jouw zzp opdracht!