Hoe ga je om met concurrentie bij het vinden van ZZP-opdrachten?

Hoe ga je om met concurrentie bij het vinden van ZZP-opdrachten?

Als ZZP’er ben je vaak afhankelijk van het vinden van nieuwe zzp opdrachten om je bedrijf draaiende te houden. Het kan echter lastig zijn om op te vallen tussen alle andere zelfstandigen die ook op zoek zijn naar opdrachten. Concurrentie is dan ook een belangrijk onderdeel van het leven van een ZZP’er. Maar hoe ga je daar nu precies mee om? Hieronder volgen een aantal tips.

 

  1. Focus op je eigen kwaliteiten

Het is belangrijk om te beseffen dat iedere ZZP’er unieke kwaliteiten heeft. Focus dan ook op jouw eigen sterke punten en zet deze in de verf. Dit kan bijvoorbeeld door een uniek verhaal te vertellen over jouw ervaring, kennis of aanpak. Hierdoor maak je jezelf uniek en val je op tussen de massa.

  1. Bied meerwaarde

Als ZZP’er wil je meer zijn dan alleen een prijs. Door meerwaarde te bieden aan jouw potentiële opdrachtgevers, kun je jezelf onderscheiden van de concurrentie. Dit kan bijvoorbeeld door het aanbieden van een gratis adviesgesprek, het geven van een gratis training of het aanbieden van extra diensten die niet standaard in het pakket zitten.

  1. Netwerken

Het opbouwen van een netwerk is als ZZP’er essentieel. Door jouw naam te laten vallen bij potentiële opdrachtgevers, vergroot je de kans dat zij aan jou zullen denken bij nieuwe opdrachten. Maar netwerken is niet alleen belangrijk voor het vinden van nieuwe opdrachten, het is ook een manier om meer te leren over jouw vakgebied en om nieuwe ideeën op te doen.

  1. Wees flexibel

Als ZZP’er kun je jezelf onderscheiden door flexibel te zijn en mee te denken met jouw opdrachtgevers. Het aanbieden van maatwerkoplossingen kan bijvoorbeeld de doorslag geven in het krijgen van een zzp opdracht. Maar wees ook flexibel in de manier waarop je werkt. Misschien kun je sneller werken dan jouw concurrenten, of ben je juist bereid om ’s avonds of in het weekend te werken. Wees hier open over en kijk waar je kunt helpen.

  1. Maak gebruik van social media

Social media is een krachtig middel om jezelf als ZZP’er op de kaart te zetten en op te vallen tussen de concurrentie. Maar het gaat er niet alleen om dat je aanwezig bent op social media, het gaat er vooral om hoe je het inzet. Door interessante content te delen, jouw expertise te tonen en interactie aan te gaan met volgers, vergroot je jouw zichtbaarheid en kun je meer potentiële opdrachtgevers bereiken.

  1. Blijf leren en ontwikkelen

Als ZZP’er is het belangrijk om continu te blijven leren en ontwikkelen. Door bij te blijven in jouw vakgebied en nieuwe kennis en vaardigheden op te doen, kun je jezelf onderscheiden van de concurrentie en waarde blijven bieden aan jouw opdrachtgevers. Maar ook het ontwikkelen van nieuwe vaardigheden, zoals bijvoorbeeld het

Youri Snip