“Generalisme is voorbij”

“Generalisme is voorbij”

Jaarlijks staat Arbeidsmarktspecialist Aad van der Werf, Manager Business Consultancy bij Tempo-Team, op het podium bij het Arbeidsmarkttrends seminar van de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie en Werf&. Als veelgevraagd spreker en trainer, is dit niet het enige moment waarop hij zijn visie op de arbeidsmarkt deelt. Deze week schuift hij aan bij HoofdZaken op ZP Radio. Hij vertelt Paul van Leeuwen en Natasja Spooren over arbeidsmarktontwikkelingen zoals het versnellen van ‘the way of live’ en een leven lang leren. In het gesprek deelt hij ook diverse tips over het anticiperen op de ontwikkelingen van de arbeidsmarkt.

Eén van de belangrijkste ontwikkelingen die veel invloed heeft op de arbeidsmarkt is dat we niet meer willen wachten. “De maatschappij gaat steeds sneller en cycli wordt korter. Desondanks verwacht men kwaliteit. Klanten, consumenten en cliënten: niemand accepteert fouten. Dit dwingt zowel organisaties als Zelfstandig Professionals om slagen te maken. De steeds wisselende omstandigheden vragen om flexibiliteit, loop hier dus niet voor weg”, vertelt Van der Werf.

“Het is de verantwoordelijkheid van iedereen om te anticiperen op de arbeidsmarktontwikkelingen.”
Aad van der Werf – Manager Business Consultancy bij Tempo-Team

One size fits all past niet meer
Het duurt niet lang meer voordat organisaties vier generaties tegelijkertijd aan het werk hebben. “Het is belangrijk dat generaties op elkaar aansluiten. Als deze samenwerking goed is, ontstaat een vorm van sociale innovatie. Wat vervolgens ruimte geeft om te innoveren en te veranderen. Dit maakt organisaties veel bestendiger”, legt Van der Werf uit. Deze ontwikkeling vraagt om werving gericht op specifieke doelgroepen. Van der Werf: “Maak niet alleen een onderscheid in vast, flex of inhuur maar kijk naar de candidate experience en stel jezelf de vraag ‘welk type kandidaat wil ik naar de organisatie halen?’.”

Andersom vraagt het Zelfstandig Professionals zich te verdiepen in een organisatie. “Er wordt van hen verwacht vanuit de haarvaten mee te denken met de organisatie. Daar is kennis voor nodig; over waar zij voor staan in de maatschappij en wat zij willen waarmaken”, licht Van der Werf toe.

“Een veelgehoorde uitspraak is: ‘jongeren heb je nodig, want zij zijn de toekomst’. Maar zij zijn niet de toekomst, ze zijn er nu al.”
Aad van der Werf – Manager Business Consultancy bij Tempo-Team

Betrouwbaarheid bewijzen met aanbevelingen
Voor organisaties wordt de factor betrouwbaarheid steeds belangrijker. Hoe kun je als Zelfstandig Professional laten zien dat een Opdrachtgever op jou kan rekenen en bouwen? Volgens Van der Werf ligt het antwoord in persoonlijkheid en identiteit. “Laat zien welke projectervaring jij hebt opgedaan en hoe goed jij hierin bent geweest. Nog belangrijker is dat anderen jou aanbevelen. Als ‘peers’ over jouw bijdrage vertellen, kun jij op een vertrouwelijke manier laten zien hoe jij van toegevoegde waarde bent geweest.” Daarnaast stipt Van der Werf de eerdergenoemde versnelling nog eens aan. “Organisaties nemen steeds minder de tijd om te werven. Als zij nu de vraag hebben, willen zij morgen iemand laten starten. Als Zelfstandig Professional moet je dus snel kunnen reageren.”

“Beheers je de 21st century skills niet? Dan heb je nu al minder aansluiting met de arbeidsmarkt.”
Aad van der Werf – Manager Business Consultancy bij Tempo-Team

21st century skills
Een veelgehoorde term is de ‘21st century skills’, een verzamelterm voor vaardigheden die belangrijk zijn in de huidige arbeidsmarkt. Voorbeelden die Van der Werf hierbij geeft zijn het omgaan met informatiesystemen en complexe situaties, snel kunnen schakelen en het hebben van sociale vaardigheden. “Het is belangrijk dat iedereen – van Zelfstandig Professional tot aan MKB en grote organisaties – deze vaardigheden beheerst om aan te kunnen blijven sluiten bij de vraag.”

Niet meer in jezelf investeren, zeker in tijden dat het goed gaat, ziet Van der Werf dan ook als een grote fout. “Blijf continu in jezelf investeren om als persoon te verrijken. Haak aan bij netwerkevents, volg social media en blijf alert op ontwikkelingen.” Ondanks dat opleidingen en training een structureel onderdeel zijn van een vak, benadrukt hij dat het niet nodig is om weer naar school te gaan of wekelijks een opleiding te volgen. “Vooral de combinatie van soft skills en het behalen van certificaten is belangrijk. Zorg vooral dat jij bijblijft in jouw vakgebied. Zoek bijvoorbeeld eens een coach om samen te kijken naar jouw vaardigheden of spiegel jezelf met peers. Met als doel om mee te kunnen blijven gaan met veranderingen”, sluit Van der Werf af.

Beluister de volledige radio-uitzending met Aad van der Werf hieronder.


Bekijk op de website van ZP Radio ook eerdere uitzendingen van HoofdZaken.

Natasja Spooren, medewerker marketing & communicatie

Natasja Spooren (1990) is sinds 2018 werkzaam bij HeadFirst. In 2011 nam zij haar hbo-diploma in ontvangst, waarna zij bij diverse organisaties een marketing & communicatie functie bekleedde. Als medewerker marketing en communicatie houdt zij zich bezig met alle facetten van externe communicatie en PR.