Employer branding helpt bij sourcing van IT personeel
Sourcing van IT personeel is een constante uitdaging. Zelfs al vlakt de overall groei in vacatures en opdrachten gaandeweg af, het blijft een fikse puzzel om hoogwaardige IT functies goed in te vullen. Goede employer branding kan daarbij helpen.
Jouw profiel als werkgever
Het zal even slikken zijn geweest voor de HR managers van Booking.com, toen ze een paar weken terug het weekendnieuws doornamen. De Volkskrant opende prominent met een negatief artikel op basis van wat interviews met oud IT’ers van het bedrijf. Hoewel er inhoudelijk nogal wat viel af te dingen op het verhaal, is het kwaad dan al geschied.
Het is een voorbeeld van wat je als organisatie natuurlijk echt niet wilt. Juist als je op zoek bent naar hoogopgeleide professionals die kunnen kiezen tussen opdrachtgevers, wil je dat het verhaal van jouw bedrijf zo goed mogelijk en op een positieve manier in de spotlights komt. Wat maakt jou anders ten opzichte van collega ondernemingen? Welke ambities heeft je bedrijf? Komen medewerkers in een open omgeving terecht of zijn de deuren standaard dicht? Hoe staat de organisatie tegenover thuis- en flexwerken? Ofwel, hoe ‘sterk is het merk’ van jouw onderneming?
Werken aan een positieve employer branding
Employer branding noemen we dat met een mooie term en het is een onderwerp dat in een gespannen arbeidsmarkt terecht extra aandacht krijgt. Met als resultaat dat je soms mooie voorbeelden tegenkomt van bedrijven die hun identiteit – of een specifiek aspect daarvan – op een bijzondere manier onder de aandacht brengen. Zo organiseert Bynder – een bedrijf dat marketing content management software ontwikkelt – jaarlijks een Remote Week. Een week waarin het letterlijk de deuren sluit en iedereen thuis werkt. Met daaraan gekoppeld allerlei andere specials. Zo heeft men die week onbeperkt toegang tot het cursusaanbod van LinkedIn Learning. En gebruiken veel van de internationale medewerkers – Bynder telt 36 nationaliteiten en dat spreekt ons als international sourcing specialist natuurlijk extra aan – deze week om bij familie langs te gaan.
Het is een leuke manier om het innovatieve karakter van een organisatie neer te zetten. En bovendien levert het jaarlijkse weekje thuis werken ook altijd nieuwe inzichten op, vertelt het bedrijf. Zo blijken veel medewerkers thuis met name hun tweede scherm te missen. Iets waar je als werkgever mooi op kunt inspringen natuurlijk.
Helpt employer branding bij de sourcing van IT personeel?
Hoe zit het met het verhaal van jouw organisatie? Vanuit HeadFirst denken we er graag over mee. Want bij de sourcing van IT personeel voor onze klanten is het belangrijk om dat verhaal goed te kunnen vertellen. Als we beter in staat zijn om een duidelijk profiel neer te zetten van een organisatie, lukt het ook beter om de beste kandidaten te vinden voor opdrachten. En omdat we als IT sourcing specialist veel inzicht hebben in wat de ‘satisfiers en dissatisfiers’ zijn voor IT-professionals bij het kiezen van hun nieuwe werkplek, blijkt het vaak nuttig om daarover te sparren met onze klanten. Want samen kunnen we het verhaal van jouw organisatie zo goed mogelijk vormgeven. Zodat je de kandidaten krijgt die je verdient.