De intrinsieke toegevoegde waarde van ZP’ers bij inzet RPA
Robotic Process Automation (RPA) is een innovatieve technologie die op steeds bredere schaal wordt toegepast en gaat leiden tot een revolutie bij het automatiseren van operationele processen. De verwachting is dat het enorme efficiëntievoordelen gaat opleveren, wat veel impact heeft op een organisatie. RPA-expert Dr. Kenneth Lei, Business Process Solutions Deloitte, geeft in het ZP Radio programma tekst en uitleg aan Sebas Krijgsman en Paul van Leeuwen.
“Vanuit Deloitte help ik organisaties om RPA, ook wel Robotics genoemd, succesvol toe te passen. Hierbij kijken we hoe het past binnen de organisatie om de interne processen te automatiseren. Zie het niet als techniek, maar als een methode die het mogelijk maakt om opnieuw naar processen te kijken”, aldus Lei.
“Zodra er een verandering moet komen, wil iedereen vaak toch bij eigen processen blijven.”
Dr. Kenneth Lei, Business Process Solutions Deloitte
Verandering in functie, niet in banen
Hoewel de naam anders doet vermoeden is er bij RPA geen sprake van fysieke robots. “RPA is software die menselijke handelingen binnen administratieve processen repliceert. Het belangrijkste voordeel is dan ook dat repeterende handelingen goedkoper, sneller en beter worden uitgevoerd dan medewerkers dat kunnen. Alles was niet op basis van regels geïnterpreteerd kan worden, blijft bij de mens”, licht Lei toe. Hij vervolgt: “Deze ontwikkeling haalt juist de robot uit de mens, waardoor creativiteit en het leveren van toegevoegde waarde wordt benadrukt. Je kunt het zien als het vervallen van saai werk, doordat de kern niet meer in repeterend werk ligt.” Lei benadrukt dat mens en robot naast elkaar zullen blijven werken, ondanks dat het doel is zoveel mogelijk te automatiseren.
RPA is nu nog een hype, maar het wordt steeds toegankelijker. De volgende technieken komen er al aan!”
Dr. Kenneth Lei, Business Process Solutions Deloitte
Automatiseren gaat naar waar het hoort: de robot
Lei adviseert Zelfstandig Professionals – zowel developers als consultants – de techniek achter RPA te verkennen om te zien wat de mogelijkheden zijn. “Al veel Opdrachtgevers maken gebruik van RPA, verdiep jezelf in deze toepassingen zodat je na kunt denken over aanvullingen. Op deze manier kun je toegevoegde waarde leveren aan een Opdrachtgever.” Als ZP’ers willen profiteren van de kansen die RPA creëert, dan is het noodzaak dat zij de techniek zo snel mogelijk omarmen. “Er is nog genoeg ruimte om met de tijd mee te gaan, maar houd de focus binnen jouw eigen domein.” Volgens Lei is een bijkomend voordeel dat het je een innovatieve toon geeft, waardoor je competitiever op de markt zult staan.
Hij waarschuwt de eigen processen en administratie niet te vergeten. “RPA is heel schaalbaar en zodoende ook klein in te zetten. Denk daarom goed na over een mogelijke automatiseringsslag die je voor jezelf kunt maken.”
Bezoek www.deloitte.nl/bps om meer te weten te komen over deze en andere technology dienstverleningen van Kenneth’s afdeling Business Process Solutions.
De volledige radio-uitzending met Kenneth Lei kun je hieronder beluisteren.
Bezoek de website van ZP Radio voor eerdere uitzendingen van HoofdZaken.