Binnenkort een intakegesprek? Doe je voordeel met deze tips!

Binnenkort een intakegesprek? Doe je voordeel met deze tips!

Een Zelfstandig Professional is deskundig op zijn vakgebied. Maar wat heb je – naast deskundigheid – nog meer nodig om tijdens een intakegesprek de opdracht te verwerven? Arnold Vonk, recruiter bij Myler (onderdeel van HeadFirst Group), legt in het ZP Radio programma HoofdZaken uit hoe Zelfstandig Professionals een intakegesprek tot een succes kunnen maken. Sebas Krijgsman (ZP Radio) en Paul van Leeuwen (HeadFirst) spreken hem over de voorbereiding, valkuilen en gesprekstechnieken.

Pre-intakegesprek

‘Ik weet echt wel hoe ik een intakegesprek moet voeren, daar heb ik jouw hulp niet bij nodig.’ Een reactie die Vonk regelmatig te horen krijgt. Toch adviseert hij hen de uitgestoken hand te accepteren. “Ondanks de mogelijk aanwezige ervaring, kunnen wij hulp bieden met onze kennis over de Opdrachtgever. Denk aan de achtergrond van de opdracht en de cultuur, maar ook evaluaties van gesprekken van andere Zelfstandig Professionals. Dit geeft jou een voorsprong op de andere kandidaten.” In sommige gevallen stemt de Opdrachtgever er zelfs mee in dat een recruiter of accountmanager van Myler bij het gesprek aanwezig is. Doe jij het gesprek op eigen houtje? Dan is het mogelijk een pre-intakegesprek te plannen. “Samen kunnen wij de eerste intake oefenen. Vooral de beoordeling van hoe jij overkomt is hierbij heel waardevol”, aldus Vonk.

“Een intakegesprek wordt vaak onderschat. In de praktijk krijgen wij helaas toch nog te vaak terug dat de uitmuntende professional, op basis van het gesprek toch niet geselecteerd is.”
Arnold Vonk, recruiter bij Myler (onderdeel van HeadFirst Group)

Open deuren

Vonk geeft toe dat veel praktische tips die hij aan zelfstandigen geeft redelijk veel open deuren zijn. “Het is vanzelfsprekend dat er van je wordt verwacht dat je representatief overkomt, je informatie verzamelt over de organisatie en je op tijd komt. Toch is te laat van huis weggaan nog steeds één van de grootste valkuilen die wij te horen krijgen.” Vonk geeft daarbij een pijnlijk voorbeeld: “De ZP’er in kwestie kwam – doordat hij te laat was – met hoge snelheid het parkeerterrein van de Opdrachtgever oprijden. Het ging tussen hem en een andere auto om het laatste plekje te scoren. Om tijd te winnen eigende de kandidaat zich het plekje toe, maar had hier al snel spijt van toe hij zag wie hij aan de andere kant van de tafel trof.”

“Ik verwacht dat de kandidaat zijn cv meeneemt, de opdrachttekst van binnen en buiten kent en informatie verzamelt over de organisatie.”
Arnold Vonk, recruiter bij Myler (onderdeel van HeadFirst Group)

Blijf oefenen

Een Zelfstandig Professional doet er goed aan om op voorhand al het intakegesprek te oefenen met collega ZP’ers of middels het eerdergenoemde pre-intakegesprek. “Handige methodes om in het gesprek toe te passen zijn STARR (situatie, taak, actie, reflectie en resultaat) en LSD (luisteren, samenvatten en doorvragen). Daarmee waak je ervoor dat jij je schuldig maakt aan een drietal valkuilen; te veel zenden en jezelf verkopen, antwoorden geven die niet aansluiten bij de vragen of te lang blijven hangen in onbeduidende zaken”, legt Vonk uit. Een afsluitende tip: betrek al jouw gesprekspartners bij het gesprek. “Ik heb eens een afwijzing ontvangen van een ZP’er, omdat hij zich volledig richtte op de persoon tegenover hem. Eén van de medebeslissers had daardoor zijn vragen niet kunnen stellen, met als gevolg dat hij een hele andere indruk had van de kandidaat dan zijn tafelgenoot.”

Lees hier ‘Handige tips voor een perfect intakegesprek’, voor meer tips & tricks voor een goede voorbereiding van een intakegesprek.

Beluister de volledige radio-uitzending met Arnold Vonk hieronder.


Bekijk op de website van ZP Radio ook eerdere uitzendingen van HoofdZaken.

Natasja Spooren, medewerker marketing & communicatie

Natasja Spooren (1990) is sinds 2018 werkzaam bij HeadFirst. In 2011 nam zij haar hbo-diploma in ontvangst, waarna zij bij diverse organisaties een marketing & communicatie functie bekleedde. Als medewerker marketing en communicatie houdt zij zich bezig met alle facetten van externe communicatie en PR.