Propositie marketeer met IT kennis. Een mooie combi
IT is een belangrijk topic voor de propositie marketeer. Niet alleen omdat producten en diensten een steeds grotere online component hebben. Ook omdat IT productmarketing zelf steeds meer vraagt van de propositie marketeer.
Wat houdt propositie marketing ook alweer in?
Je kunt een behoorlijk dagtaak hebben aan het doornemen van de managementliteratuur en blogs rondom zaken als positionering, proposities en productmanagement. Hoewel het in de kern verschillende zaken zijn, liggen ze nogal in elkaars verlengde. Waar bijvoorbeeld een productmanager het zwaartepunt van zijn of haar werk heeft liggen op de daadwerkelijke ‘inhoud’ van een product of dienst – wat is het, hoe werkt het – is de propositie marketeer met name bezig met de boodschap naar de doelgroep. Hoe bundelen we producten en diensten, wat is het prijsbeleid en op welke kanalen zetten we in? Welke eigenschap zetten we centraal in onze communicatie. Kortom, wat is onze propositie – ons voorstel – naar de klant?
IT helpt de propositie marketeer
IT speelt een steeds centralere rol in die propositie marketing. Niet alleen omdat we met behulp van moderne customer engagement tools klanten steeds persoonlijker kunnen benaderen. Met zeer gerichte content die op het juiste moment aan de juiste klanten wordt aangeboden. Maar ook omdat bij steeds meer proposities een groot deel van de dienstverlening online wordt georganiseerd. Klanten sluiten hun abonnement online af, beheren hun diensten online en gebruiken verschillende online betaalmethodes. We gaan dus als propositie marketeer niet op onze handen zitten wachten tot de product owner en product manager daar een ei over hebben gelegd. Integendeel, de marketing specialisten zullen vanaf het eerste ogenblik betrokken moeten zijn bij de inhoudelijke discussies over de online dienstverlening. De grenzen tussen die rollen vervagen en de propositie marketeer schuift aan bij de daily scrum.
IT marketing
Omgekeerd zie je dat propositie marketing steeds belangrijker wordt bij IT product- en dienstontwikkeling. De tijd dat software werd gebouwd, een prijskaartje kreeg en in een doos werd geschoven ligt al een behoorlijke tijd achter ons. Tegenwoordig is bij zowel de startup als de bestaande softwareaanbieders het woord mede aan de propositie marketeers. Welke pakketten onderscheiden we voor welke doelgroepen? Welke features en gebruikersaantallen zitten in onze gratis versie? Hoe zorgen we dat voldoende klanten overstappen naar een betaald pakket? Met welke boodschap en prijsstelling? Dat zijn overigens niet alleen commerciële vraagstukken. Bij overheden en grote multinationals ontwikkelt het eigen interne shared service center proposities die voor verschillende onderdelen en doelgroepen binnen de organisatie op wisselende manieren worden samengesteld en gepromoot.
Uitdagingen genoeg voor de propositie marketeer
Als propositie marketeer wordt je werk dus gaandeweg breder en veelzijdiger. Je bent allang niet meer alleen de man of vrouw van de ‘commerciële boodschap’, maar raakt steeds intensiever betrokken bij de totstandkoming van diensten en producten. En omdat we vandaag de dag agile werken, betekent dat een intensieve betrokkenheid bij zulke ontwikkeltrajecten. We zien dat terug in onze marketing opdrachten. Die worden steeds veelzijdiger en uitdagender. Hoogste tijd dus om eens een kijkje te nemen in ons opdrachtenoverzicht. Of om je direct aan te melden natuurlijk.