LinkedIn werkt net als een netwerkborrel, maar dan online. Net als bij een netwerkborrel is het belangrijk dat je opvalt. 5 tips voor een vindbaar profiel.
1. Verkoop jezelf!
Het eerste onderdeel dat je invult als je een LinkedIn account maakt, is je headline (kopregel). Besteed hier genoeg aandacht aan, deze regel komt namelijk altijd in de zoekresultaten van Google te staan. Maak je functiebeschrijving specifiek en origineel, zo trigger je de lezer om je profiel verder te bekijken. Vertel hier ook wat voor soort opdrachten je zoekt. Waar krijg jij energie van? Voor welk type opdrachtgevers kun jij echt iets betekenen? Denk vanuit jezelf maar ook vanuit potentiële klanten: hoe kun jij waarde toevoegen? Laat dat zien.
2. Laat je zien
Voeg altijd een foto toe aan je profiel. Je kunt tot veertien keer meer profielweergaven krijgen mét foto dan zonder (LinkedIn). Gebruik een foto met alleen je gezicht, dit is namelijk het belangrijkste punt van herkenning. Met je profielfoto zorg je voor vertrouwen en ‘likeability. Als je ‘likeable’ bent, vinden mensen je snel aardig. Guy Kawasaki schrijft in zijn boek ‘Enchantment’ hoe je dat voor elkaar krijgt. Eén van de tips is open lachen. Plaats dus een profielfoto met een oprecht vriendelijke lach.
3. Schrijf een uitnodigende samenvatting
Je samenvatting is dé plek om te laten zien waar je voor staat als persoon. Vertel hier wat je passie is en hoe dit je opdrachtgever gaat helpen. De ideale lengte van een samenvatting 40 woorden of meer. Vanaf dit aantal is de kans namelijk groter dat je samenvatting door je toekomstige opdrachtgever wordt gevonden (LinkedIn). Gebruik ook veel keywords, deze zorgen dat je beter gevonden wordt. Deze keywords zijn woorden die mensen gebruiken als ze op zoek zijn naar iemand als jij. Ben je bijvoorbeeld expert op het gebied van Java? Gebruik Java dan als keyword.
4. Publiceer om op te vallen
Als je artikelen publiceert via LinkedIn, zien jouw contacten deze berichten op hun LinkedIn-homepage. Jouw profiel valt daarmee op. Iedereen kan een artikel publiceren op LinkedIn, niet iedereen lukt het om een groot bereik te krijgen. Om dit wel te krijgen adviseert LinkedIn-expert Jeff Haden om te denken vanuit het oogpunt van je lezer. Wat wil hij graag lezen? Als je een bedrijf hebt in de IT, doe je er bijvoorbeeld goed aan om artikelen te schrijven over de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van jou vakgebied. Schrijf altijd alsof je het maar tegen één lezer hebt, zo houd je hem geïnteresseerd.
5. Sluit je aan bij een groep
Een andere manier om jezelf vindbaar te maken, is door je aan te sluiten bij een of meer groepen. Opdrachtgevers zitten vaak ook in deze groepen en zijn misschien wel op zoek naar iemand als jij. De meest gevolgde groepen zijn: ‘Vacature voor jou’, ‘Iedereen elke dag plezier’, en ‘Freelance opdrachten’. Bekijk ook eens de groep van HeadFirst.